Izegem valt opnieuw in de prijzen met groenbeleid

Op 22 december 2020, over deze onderwerpen: Groen

Ter promotie van openbaar groen organiseert de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG)  jaarlijks de wedstrijd ‘Groene Lente’ waar binnen verschillende categorieën groenprojecten bekroond worden. Tijdens de finale kon de Stad Izegem rekenen op heel wat erkenningen.

In de categorie Bloemengemeente behalen we opnieuw de hoogste score: 3 sterren. “Deze bekroning betekent dat de jury onze inspanningen om éénjarige zomerbloeiers te vervangen door duurzame planten waardeert”, zegt schepen van groenbeleid Caroline Maertens. “Een mooie beloning voor het vele werk van onze medewerkers van de groendienst. In de categorie Bijenvriendelijke gemeente kapen we opnieuw 2 bijtjes weg. Samen met onze diensten nemen wij initiatieven om volgend jaar een maximum score van 3 bijtjes te behalen. We zetten in op nog meer bijenvriendelijke beplanting, educatie rond bijen enz.”

Dorpshuisplein
“We zijn bijzonder trots dat we naast bloemgemeente en bijenvriendelijke gemeente ook voor het eerst laureaat in de categorie “buurtpark” zijn met het project Dorpshuisplein”, vertelt schepen van groenbeleid Caroline Maertens. Het pleintje naast het Dorpshuis werd na een inspraaktraject met de buurt volledig heringericht met aandacht voor ontharding en vergroening. “We creëerden op het Dorpshuisplein een omgeving waar het aangenaam vertoeven is voor jong en oud. We plantten er bovendien heel wat fruitsoorten aan, zodat buurtbewoners er naar hartenlust kunnen plukken. Het is leuk om te zien dat het Dorpshuisplein door de herinrichting een echte ontmoetingsplaats is geworden voor veel Emelgemnaren”, aldus schepen Caroline Maertens.

Krekelstraat
De stad viel bovendien ook nog in de prijzen voor het groenproject in de Krekelstraat, in de categorie plantenperken. “Voor de parking in de Krekelstraat kozen we resoluut voor ontharding en vergroening. De parkeerplaatsen werden aangelegd met waterdoorlaatbare klinkers en ook de plantvakken werden fors uitgebreid”, legt schepen Caroline Maertens uit.