Kunstacademie Art’Iz scoort hoge toppen tijdens Vlamo-solistenwedstrijden

Op 20 maart 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Onderwijs

De leerlingen van de Kunstacademie Art’Iz zetten tijdens de voorbije Vlamo-solistenwedstrijden  schitterende resultaten neer. “Een bewijs van het zeer hoge niveau van onze opleidingen en van de kwaliteit van de deelnemende leerlingen”, zeggen directeur Wim Belaen en schepen van Onderwijs Kurt Himpe (N-VA).

Op 12 en 19 maart organiseerde Vlamo, de Vlaamse amateurmuziekorganisatie, opnieuw provinciale solistenwedstrijden. De besten mogen dan naar de finales, waar ze zich zullen meten met de top van de andere provincies. “Heel wat leerlingen van de Kunstacademie die ook lid zijn van tal van Izegemse muziekverenigingen en orkesten uit de omliggende gemeentes namen deel aan deze wedstrijden en scoorden zeer goed”, aldus Wim Belaen. “Aline Platteeuw werd laureaat bij de koperblazers en Jelle Veraverbeke en Juliette Bruyneel  werden allebei laureaat bij het concertslagwerk.”

“Naast de drie laureaten werden ook heel wat leerlingen finalist”, vult schepen Himpe aan. “Leonie Courtens mag naar de finales bij de koperblazers, Aarriën Valcke en Elias Mulier bij het concertslagwerk, Marie Deseck bij de houtblazers, Juliette Bryneel en Stef Tanghe bij de kleine ensembles concertslagwerk en Wiebe Vandendriessche, Guust Foulon en Ferre Vankeirsbilck werden finalist bij de kleine ensembles.”

“In deze wedstrijd moeten muzikanten spelen in een afdeling volgens moeilijkheidsgraad van de stukken. Vijf Art’Iz-leerlingen deden dan ook in een hogere afdeling mee, waar ze moesten wedijveren met oudere leerlingen met meer jaren academie op de teller. Deze jonge Art’Izten behaalden ook in die hogere afdelingen schitterende resultaten. Sommigen waren zelfs daar heel dicht bij een finaleplaats”, besluit directeur Wim Belaen.