Opbergsysteem voor kunstwerken in Izegems stadsarchief

Op 15 januari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
De stad Izegem kreeg onder andere het werk ‘Lentetuil’ van kunstschilder Jenny Montigny in bruikleen van de Vlaamse Gemeenschap.

Het Izegemse stadsbestuur besliste om te investeren in een opbergsysteem voor de kunstwerken in het stadsarchief. “De stad heeft heel wat schilderijen, etsen, ingekaderde foto’s en andere kunstwerken in bezit en die staan of hangen in het stadhuis”, zegt schepen van Cultuur en Archief Kurt Himpe (N-VA). “Maar een aantal van deze werken bevindt zich ook in het stadsarchief en we willen deze werken daar dan ook overzichtelijk en veilig opbergen.” De technische dienst zal een opbergsysteem vervaardigen. “Dit zal ook ruimtebesparend zijn”, verduidelijkt Himpe.

Een aantal kunstwerken in het stadhuis is geen eigendom van de stad, maar sinds 1997 in bruikleen gegeven door de Vlaamse Gemeenschap. “Daaronder bevinden zich werken van gerenommeerde kunstschilders”, besluit de schepen.

In de collectie van de stad bevindt zich ook werk van kunstenaar Emiel Hoorne uit Roeselare.