U bent hier
Izegem trekt stekker uit stationsproject
De kosten om de mobiliteit te garanderen, lopen te hoog op.
Het stadsbestuur van Izegem besliste gisteren om de plannen voor het stationsproject op te bergen. 'Er is nauwelijks budget om de vernieuwing uit te voeren', zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA) die de eer laat aan het bestuur in de volgende legislatuur.
Er vloeide al heel wat inkt over de herinrichting van de stationsomgeving. De vorige meerderheid gaf de aanzet voor het plan dat onder meer een inkorting van de Centrale Brug en de aanleg van een ringweg vanuit de Dirk Martenslaan omvatte. Het geheel moest het stadscentrum nieuw leven inblazen. Tegelijk kwamen ook Infrabel, NMBS-holding en De Lijn met plannen over de brug, zodat het één groot project werd. Dat alles belandt nu in de vrieskast.
'Een vlotte bereikbaarheid van het handelscentrum is essentieel om de leegstand in dat centrum kordaat aan te pakken', zeggen burgemeester Bert Maertens (N-VA) en schepen Frank Duhamel. 'Het oorspronkelijke plan voor het stationsproject leidde tot enkele mobiliteitsknelpunten om de centrumstraten vlot te bereiken. Technisch is de verkeersproblematiek op te lossen. Daar komt dan wel een serieuze meerprijs bij kijken. Zo komt Infrabel bijvoorbeeld met veel minder centen over de brug als we de overweg tussen Prins Albertlaan en Nederweg willen openhouden. Dat terwijl we die overweg absoluut willen openhouden voor de bereikbaarheid van ons handelscentrum.'
10 miljoen euro
Het aandeel van de stad in het project zou 10,5 miljoen euro bedragen. 'Daarbovenop moeten we aan Waterwegen en Zeekanaal NV nog 1,3 miljoen euro restwaarde betalen voor de af te breken brug. Ook de kost voor de extra onteigeningen beneden de Centrale Brug en de te verwachten materiaalkosten komen daar bij. We kunnen wel besparen, bijvoorbeeld door het museumplein aan Eperon d'Or niet uit te voeren. Dan moet het zwaar verkeer niet omgeleid worden en levert dat 1,8 miljoen euro op. Maar dan nog bedraagt het totale kostenplaatje meer dan 10 miljoen euro. Subsidies kunnen die pil niet verzachten.'
Het stadsbestuur heeft deze bestuursperiode een beperkte budgettaire marge en wil zoals aangekondigd de schuld niet doen aangroeien en de belastingen niet verhogen. 'Met het beschikbare geld willen we het stadscentrum aantrekkelijker maken voor wie er woont, werkt en winkelt', zegt burgemeester Maertens. 'Ook de andere geplande realisaties blijven behouden zoals de museumsite Eperon d'Or, de restauratie van kasteel Wallemote, de uitvoering van het PPS-project Meilief, noodzakelijke openbare werken, het investeringsplan voor de sportsite Krekel-Zuid. Maar daarmee is het budget wel volledig opgesoupeerd.'
Volgens het schepencollege steken ook de betrokken partners hun plannen en budgetten in de koelkast, maar houden ze die beschikbaar. 'Het is niet zo dat ze aan andere projecten besteed zullen worden', klinkt het nog.
Bron: Het Nieuwsblad
