U bent hier
Stad stelt stationsproject uit
FINANCIËLE SITUATIE NEKT HERINRICHTING STATIONSOMGEVING
Het stadsbestuur stelt de herinrichting van de stationsomgeving uit tot minstens de volgende legislatuur. De budgettaire situatie laat volgens burgemeester Bert Maertens (N-VA) helemaal niet toe om het ambitieuze project nu uit te voeren. Daarmee haalt de bestuursploeg vroegtijdig de lont uit het explosieve dossier. CD&V is ontgoocheld, terwijl handelsorganisatie AZI opgelucht reageert.
Het stadsbestuur stelt de herinrichting van de stationsomgeving uit tot minstens de volgende legislatuur. De budgettaire situatie laat volgens burgemeester Bert Maertens (N-VA) helemaal niet toe om het ambitieuze project nu uit te voeren. Daarmee haalt de bestuursploeg vroegtijdig de lont uit het explosieve dossier. CD&V is ontgoocheld, terwijl handelsorganisatie AZI opgelucht reageert.
Het stationsvernieuwingsproject omvat de omstreden inkorting van de centrumbrug, het creëren van een pleinfunctie voor de Korenmarkt en het aanleggen van een nieuwe ringweg ter hoogte van de Dirk Martenslaan. De nieuwe bestuursmeerderheid (N-VA/Sp.a - nvdr.) liet in zijn beleidsverklaring van januari reeds optekenen het plan enkel uit te voeren als het financieel haalbaar is en net daar knelt het schoentje nu. "We stoppen het project in de diepvries en maken er tijdens deze bestuursperiode geen budgettaire middelen voor vrij", aldus burgemeester Bert Maertens (N-VA). "Het is aan de volgende bestuursmeerderheid, in de periode 2019-2025, om uit te maken of zij er wel de nodige middelen kan en wil voor vrijmaken. De totale kostprijs voor de stad bedraagt 10,5 miljoen euro. Daarbovenop moeten we aan Waterwegen & Zeekanaal voor de af te breken brug 1,3 miljoen euro betalen en moeten de kosten voor extra onteigeningen aan de voet van de brug in rekening gebracht worden. Daar tegenover staat een kostendaling van 1,8 miljoen euro als we de plannen voor het museumplein aan Eperon d'Or niet uitvoeren en een van de twee spoorondergangen schrappen. Het blijft echter een financieel te zware dobber om het project uit te voeren."
Mobiliteitsproblemen
Door het plaatsen van verkeerslichten bij de nieuwe ringweg aan de Dirk Martenslaan, het creëren van een rond punt aan de Prins Albertlaan en het open houden van de spooroverweg aan de Nederweg denkt de stad wel diverse mobiliteitsproblemen te kunnen wegwerken. "Al is er een meerkost verbonden aan het openhouden van die overweg, maar voor ons is dat nodig om het handelscentrum bereikbaar te houden", aldus eerste schepen Frank Duhamel (sp.a). "We kiezen er voor om met ons beperkt investeringsbudget in te zetten op de realisatie van Eperon d'Or, de restauratie van kasteel Wallemote en de aanpak van sportsite De Krekel. Uitstel betekent echter geen afstel. We werken aan een nieuwe visie op Izegem in 2030. Een gewijzigd plan voor de herinrichting van de stationsomgeving kan in die stadsvernieuwing zeker een rol spelen." CD&V-fractieleider Peter Defreyne reageert ontgoocheld. "Het niet uitvoeren van dit plan betekent zes jaar immobilisme", klinkt het scherp. "Zowel de mobiliteit als de leefbaarheid zijn niet gebaat bij dit uitstel. Dat beperkte budget is trouwens onzin. Sp.a en N-VA zitten niet op dezelfde golflengte en schuiven de hete aardappel dan maar door." Vlaams Belang en Open Vld vinden ook dat de meerderheid zich achter de besparingen verschuilt. "Gezien we tegen de afbraak van de brug waren, juichen we de beslissing wel toe, maar we willen wel verder werken aan een alternatieve stationsvernieuwing", aldus raadslid Noël Vansteelandt (Open Vld). Handelaarsorganisatie AZI onthaalde het nieuws gisteren met gejuich. "We vonden altijd al dat dit plan de doodsteek voor de handelszaken op de Korenmarkt zou betekenen", zegt Steven Beyens. "Na twee jaar strijd halen heel wat zelfstandigen nu opgelucht adem."
Bron: Het Laatste Nieuws
