BK Wielrennen 2023 te Izegem – Betoog Diederik Pattyn (gemeenteraad 17 januari 2022)

Op 18 januari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

In 2023 is onze stad de thuisbasis voor het BK Wielrennen voor zowel elite mannen als elite vrouwen. Op de gemeenteraad van 17 januari 2022 lag het ontwerp van de concessie voor de organisatie van het BK in Izegem op tafel.  Gemeenteraadslid Diederik Pattyn was bijzonder tevreden en hield tijdens het agendapunt dit uitgebreid betoog:

“2023 wordt in Izegem het jaar van de fiets met als apotheose op 25 juni het Belgisch kampioenschap voor wielrenners. En dit brengt heel wat voordelen met zich mee. Zo zullen er tienduizenden toeschouwers staan langs het parcours en zullen er overvolle terrassen zijn voor de horoca. Het evenement betekent een boost voor de de promotie van onze toeristische troeven en het zet Izegem op de kaart als een actieve, aantrekkelijke stad. Bovendien biedt het BK heel wat kansen en mogelijkheden voor onze lokale handel en bedrijven.

Als actieve fietser zie ik met genoegen dat we in het beleidsplan grote aandacht geven aan het fietsbeleid in de ruime zin van het woord. U zal het met me eens zijn dat er al heel wat actie ondernomen is en dat er nog veel op til staat. Daarover ga ik hier niet uitweiden.

2023 wordt in Izegem het jaar van de fiets. In samenwerking met de vele diensten en verenigingen is is het de bedoeling om de fiets breed te promoten, niet enkel bij de koersliefhebber maar bij iedereen. Er zal gezocht worden naar initiatieven waarmee de liefde voor de fiets bij het brede publiek kan groeien.
En er zijn tal van mogelijkheden. Zo kan het museum Eperon d’Or een tentoonstelling organiseren rond koerschoenen. De sportdienst kan diverse activiteiten uitwerken voor het promoten van de wielersport waarbij de focus ligt op jonge fietsers. De bib kan een aantal lezingen organiseren door bijzondere wielrenners. Ook in De Leest kunnen wielercorryfeeën als Michel Wuyts, Renaat Schotte, José De Cauwer…. een voordracht geven rond de wielersport. Dit wordt ongetwijfeld vervolgd…

Maar Izegem als gaststad voor het Belgisch Kampioenschap wielrennen op 25 juni 2023 is ongetwijfeld de kers op de taart. Het imago van Izegem als fietsstad krijgt een flinke boost door de ruime media aandacht van TV, dag- en weekbladen en sociale media.

De organisatie van dit wielerevenement brengt ook heel wat interessante voordelen met zich mee. Zo bevindt 70 km van het parcours zich op het eigen grondgebied. Er is du geen enkele televisiekijker die Izegem niet zal gezien hebben op zijn scherm. Zoals op ieder BK  worden er tienduizenden toeschouwers verwacht. We kijken uit naar overvolle terrassen. Dit zal een flinke duw geven in de rug van onze horeca in  hopelijk dan al het postcorona-tijdperk.  Het evenement biedt diverse mogelijkheden om onze toeristische troeven te promoten en om het verblijfstoerisme aan te wakkeren. Bovendien zetten we Izegem op de kaart als een actieve, aantrekkelijke stad.

Met andere woorden, de organisatie van dit Belgisch Kampioenschap geeft ons opportuniteiten voor een sterke citymarketing. Ik ben ervan overtuigd dat ons bestuur daar adequaat zal op inspelen. Met als duidelijk doel mogelijkheden creëren voor onze horeca, lokale handel en bedrijven. Met als doel onze Izegemnaars een echte koersbeleving te bieden.”

Foto: Belga Image