Izegemse bibliotheek ondersteunt Huis van het Nederlands in partnerstad Belle

Op 18 oktober 2023, over deze onderwerpen: Bibliotheek en stadsarchief
img-20211025-wa0015.jpg

De Izegemse bibliotheek zal ondersteuning aanbieden aan het Huis van het Nederlands in de Noord-Franse partnerstad Belle. “Daardoor kunnen we een belangrijke bijdrage leveren in de kennis van het Nederlands in Frans-Vlaanderen”, zegt schepen van bibliotheek en internationale samenwerking Kurt Himpe.

In Frans-Vlaanderen zijn er Huizen van het Nederlands in Belle, Rijsel en Duinkerke. De vereniging zorgt voor het overbrengen van de Nederlandse taal bij particulieren, leraars en bedrijven door opleidingen, leermiddelen en activiteiten.

“Ondersteuning is belangrijk signaal”

“Tijdens een bezoek aan het Huis van het Nederlands in Belle in het voorjaar werd een mogelijke samenwerking besproken”, verduidelijkt schepen Kurt Himpe.

“De Izegemse bibliotheek koopt elk jaar heel wat nieuwe collectiestukken aan, maar oudere boeken worden ook afgestoten. Die zijn nog perfect bruikbaar voor andere doeleinden”, aldus bibliothecaris Nicolas Cappelle. “In samenspraak met de verantwoordelijken van het Huis van het Nederlands wordt nagegaan welke genres er nodig zijn.”

“De ondersteuning is een belangrijk signaal. Door een dergelijke samenwerking willen we een bijdrage leveren aan de kennis van het Nederlands in die regio waaruit veel mensen hier werken of willen komen werken”, besluit schepen Kurt Himpe.

Meer info?

- Schepen van bibliotheek en internationale samenwerking
  Kurt Himpe
  Kurt.Himpe [at] izegem.be