Izegemse bibliotheek start met afhaalservice na afspraak

Op 10 april 2020, over deze onderwerpen: Bibliotheek

Vanaf dinsdag 14 april start de Izegemse bib met een afhaalservice na afspraak.  Alle leden van de bib kunnen online boeken reserveren, een afspraak maken en vervolgens de bestelling afhalen. Door de strenge Coronamaatregelen was de bibliotheek al enkele weken gesloten. “Deze alternatieve dienstverlening organiseren we zeker al tot eind april”, zegt schepen van Bibliotheek Kurt Himpe (N-VA).

De afhaalservice is enkel mogelijk voor wie geregistreerd is in het ledenbestand en dus al lid is van de bib. Via de website van de bibliotheek kan men in de catalogus raadplegen.  Elke bibliotheekgebruiker kan één keer per week een bestelling plaatsen. Er kunnen maximum tien boeken, zes strips en vijf dvd’s besteld worden per keer. “Een afspraak om de boeken op te halen dient te gebeuren via de website van de stad Izegem. Er moet minimum één dag op voorhand gereserveerd worden en de aanvragen worden chronologisch afgehandeld. Na de registratie van de aanvraag krijgt de gebruiker een mail met bevestiging van datum en tijdstip om alles op te halen”,  vertelt Kurt Himpe.

Teruggebracht materiaal drie dagen in quarantaine

Alle boeken, strips en dvd’s kunnen volledig gratis besteld en afgehaald worden. Het materiaal kan enkel teruggebracht worden via de inleverbus aan de ingang van de bibliohteek.  Volgens schepen Himpe wordt alles in het werk gesteld om de maximale veiligheid te garanderen. “Alle stukken worden drie dagen in quarantaine geplaatst vooraleer ze opnieuw in de uitleen komen. Omwille van de veiligheid is het niet mogelijk om de spelotheek uit te lenen.  We rekenen er op dat de gebruikers ook alle maatregelen respecteren”.