“Nog nooit zoveel boeken geleend bij de Izegemse bibliotheek”

Op 24 januari 2019, over deze onderwerpen: Bibliotheek
“Nog nooit zoveel boeken geleend bij de Izegemse bibliotheek”

Nadat eerder uit een groot gebruikersonderzoek bleek dat de Izegemse bibliotheek goede punten kreeg, zijn ook de werkingscijfers voor 2018 bekend. “Nog nooit werden zoveel boeken geleend en voor het eerst in vijf jaar is het aantal leners opnieuw gestegen”, zegt schepen van Bibliotheek Kurt Himpe (N-VA).

“In 2014 waren er 7.177 leners in de Izegemse bibliotheek en de voorbije jaren daalde het aantal. Maar vorig jaar was een bijzonder goed jaar en steeg het aantal betalende bibliotheekgebruikers opnieuw tot 6.729. Daarnaast zijn er ook meer dan 10.000 bezoekers per maand”, verduidelijkt de schepen.

“Bijna 40.000 boekuitleningen per jaar meer dan vijf jaar geleden”

“De Izegemse bibliotheek wordt sterk gewaardeerd voor het aanbod en daar wordt ook sterk in geïnvesteerd. Zo worden bijvoorbeeld per jaar 6.000 nieuwe boeken aangekocht om de collectie te vernieuwen en aan te vullen. Het aantal uitleningen steeg van  206.742 in 2014 naar 242.534 vorig jaar. De bibliotheek is nog altijd dé plaats om een boek te komen halen. Dat bleek al uit het gebruikersonderzoek, maar wordt nu ook aan de hand van cijfers aangetoond. Vorig jaar werd een nieuw record gevestigd met meer dan 193.000 boekuitleningen.”

“De uitleningen van de cd’s is het hoogtepunt voorbij”, vult bibliothecaris Nicolas Cappelle aan. “Maar er zijn nog altijd meer dan 12.000 ontleningen. De daling is een algemene trend bij alle Vlaamse bibliotheken en de streamingdiensten zijn daar de oorzaak van.”

“Spelotheek en dvd-collectie zeer populair”

“Heel wat gebruikers komen ook naar de bibliotheek om speelgoed te lenen. De spelotheek was vorig jaar goed voor meer dan 2.500 ontleningen, een spectaculaire stijging in vergelijking met vijf jaar geleden waar net iets meer dan 1.000 ontleningen waren. Ook de uitgebreide dvd-collectie spreekt nog goed aan met meer dan 32.000 ontleningen. De audiovisuele collectie was vorig jaar trouwens goed voor ongeveer 46.500 ontleningen, meer dan het dubbele dan vijf jaar geleden”, besluit Nicolas Cappelle.