Opnieuw heel wat schenkingen voor museum Eperon d’Or

Op 29 maart 2021, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Patrimonium

In 2020 kreeg het Izegemse museum Eperon d’Or opnieuw heel wat schenkingen. “Daar zitten heel wat opmerkelijke collectiestukken tussen”, zegt schepen van Musea Kurt Himpe (N-VA).

“Heel wat mensen of bedrijven van over heel Vlaanderen bieden aan het museum schoenen, werkmateriaal of documenten aan”, zegt conservator Hilde Colpaert. “Daar zijn we uiteraard heel dankbaar voor. Het verzamelbeleid is een van de basisfuncties van het museum en dat gebeurt volgens vastgestelde criteria. Daardoor kunnen we jammer genoeg niet alles aanvaarden.”

Brief uit 1842 en iconische enkellaarzen van AF Vandevorst

“Zo ontvingen we een schenking van een brief uit Saint-Quentin van 1842 aan borstelhandelaar Deryckere waardoor er een bewijs is dat het borstelbedrijf al halfweg de negentiende eeuw ver buiten de grenzen van onze stad borstels verkocht”, verduidelijkt schepen Kurt Himpe. “Van het bekende en succesrijke merk AF Vandevorst kreeg het museum een paar iconische enkellaarzen in hoefvorm uit 2009. AF Vandevorst stopte begin 2020 na 22 jaar met schoen- en modeontwerp.”

Naast de schenkingen gebeuren er ook aankopen van collectiestukken. “We legden vorig jaar de focus op Belgische schoenontwerpen zoals Collectief d’ Anvers, Atelier Content, Thiron, Sjosuur, Rombauts, Ellen Verbeek, Morobé, Fiamme en op duurzame en innoverende materialen”, besluit Hilde Colpaert.