Tweede parkeerhaven in stadscentrum ook goed nieuws voor fietsers en voetgangers

Op 15 februari 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening, Veiligheid
Schepen van ruimtelijke planing, omgevingsvergunningen, mobiliteit en fietsbeleid, openbare werken e

De stad koopt een site in de Nieuwstraat op om er een parkeerhaven te creëren. Het wordt bijna een kopie van de parkeerhaven in de Marktstraat. Beide locaties zullen met elkaar verbonden worden, een voordeel voor fietsers en voetgangers.

In april gaat het nieuwe verkeersbereikbaarheidsplan van start in Izegem. Voor de Nieuwstraat zal dit grote gevolgen hebben. De rijrichting wordt omgedraaid: het verkeer moet dan richting centrumbrug rijden. Fietsen mag dan wel in twee richtingen. Om dit mogelijk te maken, sneuvelen wel de parkeerplaatsen in de straat.

“We moeten dus een alternatief zoeken voor de parkeerplaatsen”, zegt schepen van Mobiliteit Caroline Maertens (N-VA). “Dit vonden we in de Nieuwstraat 10. De aankoop van de loods achteraan en de parking in het binnengebied stelt ons in staat om een parkeerhaven in te richten en zo het verlies aan parkeerplaats in de straat te compenseren.”

Doorsteek

Eerder werd al een parkeerhaven aangelegd in de Markstraat. “De locatie van de geplande parkeerhaven maakt het zelfs mogelijk om een doorsteek voor fietsers en voetgangers te maken van de ene parkeerhaven naar de andere”, aldus de schepen.

De aankoop van de loods en parking kost 310.000 euro.

“De stad staat in voor de afwerking van het gat in de gevel van de winkel na de sloop van de uitbouw en wij leggen de volledige parking aan. We hebben een subsidieaanvraag ingediend bij Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. Wij hebben zelfs al bevestiging gekregen dat de aanvraag goedgekeurd is en wij 500.000 euro subsidie toegekend krijgen”, aldus Caroline Maertens.

Leefbaar centrum

De wijzigingen in de Nieuwstraat kaderen in de renovatie van de centrale brug en het creëren van een park op de brug. Er werd een nieuw bereikbaarheidsplan opgemaakt.

“Doel is een verkeersveilig, leefbaar en groen stadscentrum. Ons centrum blijft bereikbaar via alle vormen van vervoer, maar bijzondere aandacht gaat naar het verhogen van de fietsveiligheid. In ons fietsbeleidsplan zijn een aantal knelpunten opgenomen. De smalle Nieuwstraat, een belangrijke route van en naar de scholen, is er een van”, besluit de schepen. (fmr)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is