Archeologische vondsten uit Izegem worden verder onderzocht

Op 6 juni 2017, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Erfgoed
Archeologische vondsten uit Izegem worden verder onderzocht

De houtskool die aangetroffen werd bij archeologische opgravingen aan de Izegemse Hondekensmolenstraat zal verder onderzocht worden. “Via een onderzoeksprogramma van het Agentschap Onroerend Erfgoed zal de precieze ouderdom van de vondsten achterhaald worden”, zegt schepen van Erfgoed en Archief Kurt Himpe (N-VA).

“In 2011 werd archeologisch onderzoek uitgevoerd op de verkaveling aan de Hondekensmolenstraat. Er werd toen onder andere een Romeins crematiegraf aangetroffen en ze legden ook bewoningssporen uit de Romeinse en middeleeuwse periode bloot, waaronder een Karolingische waterput”, verduidelijkt Willem Hantson van de Onroerend Erfgoeddienst RADAR. “De verdere analyse past in het kader van een breder onderzoek naar productieplaatsen van houtskool in het verleden.”

“De stalen zijn afkomstig uit drie houtskoolrijke kuilen die net buiten het Romeinse erf aangetroffen werden. Enkele jaren geleden werden ze omschreven als Romeinse brandrestengraven, maar met verder onderzoek wil men nu zekerheid”, aldus de erfgoedschepen.

Het Agentschap Onroerend Erfgoed zal met C14-datering de exacte ouderdom bepalen en de samenstelling van de houtskool analyseren.