Brochure "Mobiliteit in Izegem" deontologisch onverantwoord

Op 25 juni 2012

De brochure "Mobiliteit in Izegem", die elke inwoner van de stad vorige week in de brievenbus kreeg, is deontologisch niet verantwoord, zo dicht bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dat stelt
N-VA-lijsttrekker Bert Maertens, die het stadsbestuur over de kwestie ondervraagt op de eerstvolgende gemeenteraadszitting van 2 juli.

"In het jaar voor de verkiezingen moeten gemeentebesturen van de Vlaamse overheid heel voorzichtig omspringen met informatie aan de burgers en moeten ze hierin de nodige kiesheid aan de dag leggen. Maar deze brochure is vrijwel een persoonlijke verkiezingsfolder van de
schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, maar dan op kosten van de belastingbetaler",
aldus Maertens.

Elke Izegemnaar kreeg vorige week een heel mooie, professioneel gemaakte brochure in de bus met een samenvatting van het mobiliteitsplan van de stad. N-VA-gemeenteraadslid Bert
Maertens heeft kritiek op de timing van het initiatief, dat duidelijk de persoonlijke stempel van de schepen van Mobiliteit en Openbare Werken draagt.

Bert Maertens: "De huidige meerderheidspartijen keurden het mobiliteitsplan goed tijdens de
gemeenteraadszitting van 23 januari. Dat de infobrochure pas zes maanden later in de bus ligt, valt iedereen meteen op. Maar dat de gemeenteraadsverkiezingen amper drie en een halve maand voor ons liggen, zal wel geen toeval zijn zeker? Als de brochure niet vroeger kon komen, ware het koosjer geweest om ze pas na de gemeenteraadsverkiezingen te verspreiden.

Onfatsoenlijk bestuur

Niet alleen de timing is een doorn in het oog van de N-VA. "De brochure neigt ook inhoudelijk naar een promotiefolder voor de huidige meerderheid. Storend zijn de vele vermeldingen van verwezenlijkingen van de huidige meerderheid, meestal met bijhorende foto: bijvoorbeeld de veilige oversteekplaats aan de Sint-Rafaëlschool, de schoolroutekaarten, de fietstunnel onder de Rijksweg, de gratis marktbus… Nochtans verbiedt de Vlaamse overheid de gemeentebesturen om die verwezenlijkingen tijdens een verkiezingsjaar veelvuldig in de verf te zetten in gemeentelijke infobladen. Die richtlijn lapt het stadsbestuur duidelijk aan zijn laars", zegt Bert Maertens.

"De conclusie is duidelijk: deze brochure is weinig meer dan een persoonlijke verkiezingsfolder
van schepen Van Walleghem op kosten van de Izegemse belastingbetaler. Alleen zijn foto ontbreekt nog. Dit is echt een staaltje onfatsoenlijk bestuur. De brochure intrekken kan natuurlijk niet meer. Het kwaad is geschied. Maar wij vragen dat de het College van Burgemeester en Schepenen zich openlijk verontschuldigt voor deze kwalijke praktijk, bijvoorbeeld in het volgend nummer van het gemeentelijk informatieblad", aldus de N-VA-lijsttrekker.

Brochure slaat ook inhoudelijk bal mis

De N-VA heeft ook kritiek op de inhoud van de brochure. In bepaalde gevallen komt de uitleg in de brochure niet overeen met de teksten uit het mobiliteitsplan. Gemeenteraadslid Kurt Himpe: "In de brochure wordt gesteld dat in de toekomst de bestaande zijstraten van de N36 geen rechtstreekse toegang meer zullen hebben tot de Rijksweg. In plaats daarvan zal het verkeer uit de zijstraten eerst op veilige wegen terecht komen. Er is in het mobiliteitsplan inderdaad sprake van die zogenaamde ventwegen, maar daar is enkel sprake van ventwegen waar het nodig is
en dit na grondig onderzoek. Blijkbaar gaat de schepen er in de brochure al van uit dat het onderzoek plaatsvond en dat er overal ventwegen komen."

Volgens raadslid Himpe doet de schepen ook beloftes die de stad nooit 100 procent hard kan maken, zoals "het behoud van de goede treinverbinding naar Kortrijk en Roeselare".