Budget 2012: N-VA trekt aan de alarmbel en legt de vinger op de wonde

Op 21 december 2011

Tijdens de gemeenteraadszitting van 19 december werden vooral financiële dossiers besproken, zoals het stadsbudget voor het werkjaar 2012. N-VA – gemeenteraadslid Filip Motte zette onmiddellijk de toon met een vlijmscherpe tussenkomst.

“In Het Nieuwsblad van 9 december trok de krantenkop “Geen grote investeringen gepland in laatste jaar gemeentebestuur” mijn aandacht en ik dacht onmiddellijk dat het artikel over Izegem handelde. Verder in het artikel stond dat het gemeentebestuur blijft hameren op de dalende schulden, de schuld werd afgebouwd van 14 miljoen euro tot 9 miljoen euro en dit verwezenlijkt werd ondanks twee belastingverlagingen. Het artikel handelde echter niet over Izegem, maar wel over de buurgemeente Ledegem”, stelde Motte. “In De Standaard vonden we dan weer de laatste gegevens van de Dexia-studie over de financiële gezondheid van de gemeenten. In één woord: alarmerend.” En waar situeert Izegem zich in dit verhaal? “Vorig jaar een tekort van 1,5 miljoen euro, vorig jaar een tekort van 0,7 miljoen euro. Het zo gekoesterde spaarpotje van de stad Izegem is aan het leeglopen. En vergeten we ook niet dat uit het spaarpotje ook nog eens 1,8 miljoen euro verdwijnt door het debacle van de Gemeentelijke Holding. Kort samengevat: in Izegem worden de verliezen opgestapeld en ook in onze stad liggen structurele oorzaken (verhoogde bijdrage aan OCMW en politiezone, stijgende pensioenlasten…) aan de bron.”

“In het begin van de bestuursperiode bedroeg de stadsschuld 30 miljoen euro en was de prognose om de bestuursperiode te eindigen met een schuld van 29 miljoen euro. Vandaag, een jaar voor het einde van de bestuursperiode, blijkt dat de stadsschuld op 1 januari 2013 zal pieken met 44 miljoen euro. Een stijging van de schuld met 14 miljoen euro en dit niettegenstaande een belastingverhoging in het begin van de bestuursperiode. Een belastingverhoging die minstens vijf miljoen euro opleverde”, aldus Filip Motte.

“Voor de N-VA – fractie zijn dit alarmerende cijfers. Door de oplopende schulden stijgt de volgende jaren de terugbetaling van kapitaal en intresten met ongeveer één miljoen euro naast de gekende oplopende kosten”, besloot gemeenteraadslid Filip Motte. Heeft de stad Izegem niet te lang op de po(e)f geleefd en welke harde maatregelen staan de Izegemse bevolking te wachten?

En bij het OCMW-budget hetzelfde verhaal: het werkingstekort voor het OCMW stijgt in 2012 sterk tot ruim 4,6 miljoen euro…