De Vlasbloemstraat is een speelstraat

Op 11 augustus 2017, over deze onderwerpen: Jeugd

Kindjes kunnen zorgeloos spelen in autoluwe straat

IZEGEM - De Vlasbloemstraat wordt elke weekdag in augustus van 14 tot 20 uur omgevormd tot speelstraat. Dan mogen er geen auto’s rijden en kunnen de kindjes er zorgeloos spelen. Het stadsbestuur wil de Izegemnaren motiveren om ook in hun straat een speelstraat te organiseren. Dat kan zowel in de zomer- als in de paasvakantie. De aanvraag is simpel, de stad doet de rest.

Een augustusnamiddag om 14 uur. Ouders uit de Vlasbloemstraat schuiven de dranghekkens op hun plaats. Vanaf nu mag er geen gemotoriseerd verkeer meer passeren. De kindjes komen stilaan buiten. Ze kunnen nu zorgeloos op straat spelen.

Dat kunnen ze er elke weekdag, nog tot het einde van de maand. De Vlasbloemstraat is namelijk een speelstraat. Een achttal koppels die er wonen met jonge kinderen, namen samen het initiatief. “We hadden al vaak tegen elkaar gezegd ‘we gaan eens iets doen in onze straat’. Dit leek ons een leuk idee. De kindjes belden vaak bij elkaar aan om samen te spelen. Nu moeten ze maar naar buiten komen en kunnen ze dat op een veilige manier doen”, vertelt Frederik Schacht, een van de papa’s.

“Onze straat is de afgelopen jaren enorm verjongd. Ook wij, de mama’s en papa’s, kunnen het goed met elkaar vinden. De speelstraat heeft dat contact alleen maar verbeterd. Misschien houden we op het einde van de maand nog een barbecue ook met de hele bende. Daarvoor moeten we nog eens de koppen bijeen steken.”

Simpele aanvraag

Voor de gelegenheid kreeg de Vlasbloemstraat woensdagnamiddag een heleboel speelgoed van de stad om te gebruiken. Daar zal elke speelstraat een namiddag van kunnen genieten.

Jeugdschepen Lothar Feys (N-VA) wil zo ook andere bewoners aanmoedigen om hun straat om te dopen tot speelstraat. “Zowel de kinderen als de volwassenen leren elkaar op die manier beter kennen. Er is dus ook een sociale factor die heel belangrijk is”, zegt de schepen.

Er moet wel aan enkele voorwaarden voldaan worden om een speelstraat te kunnen inrichten. Er mag maximaal een toegelaten snelheid van 50 km/u zijn, de straat mag niet behoren tot een traject van busdienst De Lijn en er moeten bijna uitsluitend woningen zijn. Een straat waar er veel zelfstandigen gevestigd zijn, zou teveel hinder voor hen opleveren indien het verkeer geweerd wordt.

“Vroeger moest de initiatiefnemer de toestemming vragen aan alle bewoners in de speelstraat. Daar haakten heel wat mensen af, denken we. Daarom hebben we het werk om een speelstraat aan te vragen gereduceerd. De initiatiefnemer moet enkel zijn vraag richten tot de jeugddienst. Die legt de aanvraag voor aan het schepencollege. Indien positief bevonden, kan de speelstraat al de daaropvolgende week worden voorzien”, licht Lothar Feys toe. Wie bezwaar zou hebben tegen het inrichten van een speelstraat aan zijn of haar woning, kan daarmee uiteraard ook bij de jeugddienst terecht.

Oogje in het zeil

Voor de bewoners van de Vlasbloemstraat rest wel de verantwoordelijkheid om de dranghekkens elke namiddag op straat en ’s avonds opnieuw aan de kant te zetten. “We zetten ze telkens om 14 uur klaar. De kindjes komen dan vanzelf wel buiten. Als het echt slecht weer is, durft dat wel eens wat te schuiven. Voor de rest blijft die timing”, zeggen de ouders, die volgend jaar graag opnieuw een speelstraat voor hun kroost zouden hebben.

De kindjes genieten alvast van de vrijheid en elkaars gezelschap. Mama en papa komen af en toe wel eens piepen en houden vanop afstand een oogje in het zeil.

Bron: Stephanie Demasure - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 11.08.2017, p. 21

KW De Weekbode Izegem, 11.08.2017, p. 21