U bent hier
Een slim contactpunt voor Izegem, Roeselare en Wingene
Met een slim contactpunt wil de stad Izegem er samen met Roeselare en Wingene voor zorgen dat inwoners snel, duidelijk en op elk moment van de dag informatie kunnen verkrijgen van de stad of gemeente. Voor de uitwerking van dit project haalden de drie besturen samen bijna 2 miljoen euro steun van de Vlaamse overheid binnen.
Wanneer worden er bladkorven geplaatst? Hoelang duren de wegenwerken in jouw straat? Een vraag van een vereniging over de organisatie van een evenement? Vandaag loopt het contact met de stad bij vragen van inwoners, verenigingen en ondernemers vaak versnipperd. Een slim contactpunt is klantvriendelijker en stroomlijnt de informatie-uitwisseling tussen de klant en het bestuur. Bovenop de huidige communicatiekanalen zoals e-mail, telefoon en website, komt er daarom een stadsapp en worden de Vlaamse portalen zoals Mijn Burgerprofiel verder uitgebouwd. Door de koppeling van allerlei achterliggende data, ook die van andere overheden of nutsmaatschappijen, krijgen bovendien veel voorkomende vragen een correct geautomatiseerd antwoord, ook ’s avonds en tijdens het weekend.
Maar het slim contactpunt gaat nog verder dan dat. Izegem, Roeselare en Wingene willen in de toekomst ook heel transparant hun planning delen met de burger. “Dat is erg ambitieus en zelfs gedurfd, maar zo versterken we klantgerichtheid van onze dienstverlening enorm. Informatie wordt overal en eender wanneer beschikbaar. Tegelijk ambiëren we een nog snellere doorlooptijd tussen vraag, antwoord en actie binnen onze administratie. De realisatie van een slim contactpunt past perfect binnen ons Izegems beleidsplan, waarin we ‘radicaal digitaal’ als belangrijke ambitie voorop stellen. Ik ben erg tevreden dat we in onze regio met Roeselare en Wingene twee uitstekende projectpartners hebben gevonden. We zullen elkaar versterken, leren van elkaars ervaringen en op technisch vlak efficiënt de krachten bundelen”, stelt Izegems burgemeester Bert Maertens.
“Het slim contactpunt is een mooi voorbeeld van hoe de vlotte samenwerking binnen de regio Midwest zorgt voor een sterke dienstverlening voor onze inwoners”, zegt schepen van dienstverlening Matthijs Samyn van de stad Roeselare.
Schepen van dienstverlening Brecht Warnez van de gemeente Wingene vult aan: “Via dit slim contactpunt willen we vragen van burgers en ondernemers sneller en kwalitatiever kunnen beantwoorden. Elke dienst binnen ons lokaal bestuur moet voor hen eenvoudig toegankelijk zijn. Waar het kan willen we zelfs evolueren tot automatische antwoorden waardoor we als stad en gemeente permanent bereikbaar zijn.”
Gemeente zonder Gemeentehuis
Het slim contactpunt wordt mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU. De drie gemeenten krijgen samen een subsidie van 1.981.850 euro voor het project, voor een duurtijd van drie jaar.
De stad Izegem zal haar ervaring nadien ter beschikking stellen voor Vlaamse gemeenten die een gelijkaardig traject willen afleggen. Ook een deel van de technische ontwikkelingen zullen bruikbaar zijn voor andere gemeenten.