Eerste pop-upstore in strijd tegen leegstand was succes

Op 15 oktober 2013, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Tijdens de koopdagen van afgelopen zaterdag was er voor het eerst een pop-upstore in een leegstaand handelspand in de Marktstraat. Trendwood uit de Bosmolens kon op heel wat belangstelling rekenen.

Naar aanleiding van de koopdag contacteerde het stadsbestuur eigenaars van leegstaande handelspanden om de panden ter beschikking te stellen van handelaars die buiten het centrum gevestigd zijn. Meubelhandel Trendwood uit de Meensesteenweg op de Bosmolens ging op het aanbod in. ‘We kregen heel wat klanten over de vloer en zijn tevreden over het resultaat’, laten de zaakvoerders weten.

Panden invullen

‘In de toekomst willen we proberen meer uit dit soort mogelijkheden te halen’, zegt schepen van Lokale Economie Kurt Himpe (N-VA). Een aantal eigenaars had zijn leegstaand handelspand aangeboden voor pop-upstores. Er waren ook wel wat kandidaten die in een leegstaand pand een echte handelszaak willen openen, maar dat kon niet gerealiseerd worden voor het koopweekend.

‘Maar het concept van pop-upstores in de Marktstraat is zeker haalbaar. Het is positief voor de stad, voor het handelscentrum én voor de handelaar, want er worden nieuwe klanten aangesproken’, zegt de schepen.

De koopdag zelf was ook op vele vlakken een succes: de samenwerking tussen de stad, Unizo en AzI. Meer dan veertig lokale handelaars namen deel. De cel Kleinhandel van de Economische Raad zal nu evalueren en nadenken over verdere initiatieven.

 

Bron: Het Nieuwsblad
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is