Eetcafé ’t Hemelhuys wint Guldensporenprijs

Op 14 juli 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Economie en ondernemen, Erfgoed

IZEGEM - Tijdens de officiële plechtigheid in kasteel Wallemote ter gelegenheid van 11 juli werd de Guldensporenprijs 2017, een origineel uithangbord, uitgereikt aan Melissa Vandamme en Jessie Deloof van eetcafé ‘t Hemelhuys in de Sint-Pietersstraat.

De winnaars openden hun zaak in april van dit jaar. “Om eigenaars van handelszaken of bedrijven ertoe aan te zetten om te opteren voor een Nederlandstalige of een plaatsgebonden naam, willen we die zaken belonen met een prijs”, zegt schepen van Cultuur Kurt Himpe (N-VA). “De namen moeten origineel zijn, verwijzen naar de aard van de activiteit of de geschiedenis van de zaak of haar omgeving. Er waren dit jaar heel wat kandidaturen, wat aangeeft dat er meer en meer gekozen wordt voor een Nederlandstalige of plaatsgebonden naam voor handelszaken. Dat juichen we uiteraard toe.”

Volgens voorzitter Nick Verschoot van het 11 Juli-comité is de naam ‘t Hemelhuys een weloverwogen keuze van de uitbaters. “De Sint-Pietersstraat ligt aan de voet van de Sint-Tillokerk en dus zochten ze een naam in de kerkelijke sfeer. Ze gebruiken dat thema ook om de zaak zelf aan te kleden en er is ook een verwijzing naar het gelijknamige stripverhaal van Jommeke. Daarnaast wilden ze van in het begin al een Nederlandstalige naam voor hun eetcafé. Door de komst van het nieuwe eetcafé groeit de concentratie van horecazaken in de buurt en is de Sint-Pietersstraat sterk aan het opwaarderen.”

Bron: IB - GF, KW De Weekbode Izegem, 14.07.2017, p. 15

KW De Weekbode Izegem, 14.07.2017, p. 15