Fabriek ruimt plaats voor recreatiezone

Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Patrimonium
Twee beelden van hoe de groene recreatiezone er in de toekomst zal uitzien. De nieuwe site biedt voor elk wat wils. - Foto's Grasland

Oude industriële site Rebry omgevormd tot belevingsruimte

IZEGEM - De voormalige metaalfabriek Rebry gaat volgend voorjaar tegen de vlakte en ruimt plaats voor een groene recreatiezone, onder de noemer 'Site Rebry', voor de buurt en jongeren, maar ook voor de hondenclub en de schuttersgilde. De stad kocht de site eerder al aan en liet er skaters en freerunners hun gang gaan, maar heeft nu een vrijetijdsplan klaar met voor elk wat wils.

"De oude fabriek ligt vlak naast het JOC, maar daar kampen ze al langer met plaatsgebrek", schetst jeugdschepen Lothar Feys (N-VA) de situatie. "Daarom grepen we meteen onze kans toen de fabriek te koop stond. Ondertussen hebben we na inspraak met jongeren en de buurt een plan klaar om er een recreatieve groenzone te creëren. Het voorbije jaar konden nog skaters en freerunners in het gebouw terecht, maar het gaat volgend voorjaar onherroepelijk tegen de vlakte. Na de zomer gaan dan de werken voor de groenzone van start."

Openbare barbecue

De muren en het dak van het fabriekspand verdwijnen, maar de ijzeren constructie blijft bewaard, om de link met het industrieel verleden te bewaren.

"Maar ook als functionele kapstok om luifels, klimpanten, speeltoestellen of boomhutten aan te koppelen," aldus Feys. "We zien de site dan ook niet zozeer als een park, maar als een groene intelligente 'ruïne', waar in de nabije toekomst allerhande recreatieve en socio-culturele activiteiten kunnen plaatsvinden. We plaatsen er een openbare barbecue en er is ruimte voor ontmoeting. Wat verderop kan de jeugd zich uitleven op speelheuvels met een glijbaan en er komen alternatieve speeltoestellen in de vorm van boomstammen. Ook hondenclub De Natte Neuzen, die er zijn lokaal en cafetaria heeft, krijgt iets extra. Twee momenten per week worden twee stukken van het terrein tot puppyweide getransformeerd. Ten slotte heeft schuttersgilde De Koninklijke Bosseniers er de kans om zijn schietstand uit te breiden, veilig afgescheiden van de rest van de zone."

De stad stelt een bouwbudget van 205.000 euro ter beschikking en maakt nog eens kans op 50.000 euro subsidie van het Agentschap Natuur & Bos. "Komt die erdoor, dan kunnen we tussen cultuurhuis De Leest en de recreatiezone nog een mooie groene dreef aanleggen", vertelt de schepen. "Is dat niet het geval, dan voeren we die plannen op langere termijn uit."

Nog veranderingen

Er veranderen in 2017 nog een aantal andere zaken in het straatbeeld. De Marktstraat krijgt na de zomer een heraanleg, net als de Vijfwegen en de Kachtemsestraat. Ook de grote zaal in het oud gemeentehuis van Emelgem en de gang van het oud stadhuis Pax Intrantibus op de Korenmarkt krijgen een opknapbeurt. Er gaat ook geld naar het groener inkleden van rotondes in de stad, het creëren van een boulevard van het station naar Eperon d'Or en de inkleding van het speelplein en de parking aan de Meensestraat.

Op sportvlak krijgt de sportdienst een nieuw onthaal op Krekel-Noord, is er de renovatie van de sportgebouwen in Emelgem en de bouw van het nieuw tribunecomplex op site Krekel-Zuid. Er komt ook een studie die de toekomst van het zwembad moet bepalen. Volgende zomer is er bovendien voor het eerst speelpleinwerking op de wijk Bosmolens en er gaat 47.000 euro naar de organisatie van het Wereldfestival. De stad trekt ook budget uit voor de opening van stadsmuseum Eperon d'Or. In het voorjaar moeten ook de achterbouw en het Huis van de Economie helemaal klaar zijn.

Grasland

Bron: Valentijn Dumoulein - Foto's Grasland op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 22.12.2016, p. 23

Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 22.12.2016, p. 23