Gewelven fabriek worden gerecupereerd in De Krekel

Op 25 november 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Patrimonium
Schepen Feys wil op schema blijven zodat de speelpleinwerking hier kan plaatsvinden. FOTO: FMR

IZEGEM - Voor het ombouwen van de oude metaalfabriek Rebry tot een groene speel- en ravotzone voor de jeugd, wordt een deel van de bestaande bouwelementen gerecycleerd.

Het voormalige metaalbedrijf Rebry in de Krekelstraat werd een aantal jaren geleden door de stad Izegem gekocht. Het ligt pal naast het JOC en biedt een oplossing voor heel wat activiteiten voor jongeren. De nieuwe ruimte zal groene elementen bevatten, maar het idee erachter wordt zelfs nog een stuk groener nu blijkt dat een deel van de bouwmaterialen gerecycleerd zal worden.

“Uit het voorontwerp door ontwerpbureau GrasLandschap is niet alleen gebleken dat een deel van het vroegere gebouw bewaard kan blijven, ook onder meer de spanten kunnen worden gerecupereerd en krijgen een andere functie”, zegt schepen van Jeugd Lothar Feys (N-VA).

Die komen buiten te staan. Er kunnen schommels aan opgehangen worden, maar ook begroeiing of luifels. “Bovendien blijft er zo een link naar het industriële verleden van de site”, zegt de schepen.

Speelpleinwerking

De sloopwerken en de verbouwingen zullen zo'n 135.000 euro kosten. De werken blijven binnen het vooropgestelde budget en ook de timing wordt aangehouden. Alles moet af zijn tegen juni 2018, net voor de start van de speelpleinwerking die van de extra ruimte gebruik zal maken. Achteraan zal het terrein nog ontsloten worden met een nieuw aan te leggen wandelpad dat beide delen van sport- en recreatiesite De Krekel met elkaar zal verbinden.

Bron: Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 25.11.2017, p. 7; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 25.11.2017, p. 7