Groene en klimaatvriendelijke make-over voor Becelaeres hof

Op 26 april 2022, over deze onderwerpen: Wijkontwikkeling

De gemeenteraad van Izegem keurde op 25 april 2022 het bestek goed voor de verfraaiing van Becelaeres hof.  “Het wordt een klimaatbestendige wijk met maximale ontharding, aangepaste bomen en groenzones. Daarnaast komen er ook betere fietsdoorsteken want die worden intensief gebruikt door heel wat inwoners. Bovendien is er intussen overal LED-verlichting in de straten van de wijk. Op die manier bouwen we verder aan een groene, klimaatvriendelijke stad”, stelt schepen van Openbare werken en Groenbeleid Caroline Maertens (N-VA).

Bij de verfraaiing van Becelaeres hof gaat heel wacht wat aandacht naar de bomen in deze wijk. “Ze vormen immers een natuurlijk airco tijdens hete zomers. Omdat de  soortkeuze in het verleden niet altijd de juiste bleek, maakte onze groendeskundige een grondige analyse. Op basis daarvan viel de beslissing welke bomen er moeten gerooid en vervangen worden en welke exemplaren er wel waardevol en in goeie gezondheid zijn. Uiteindelijk zal de wijk kunnen genieten van extra 185 oordeelkundig geselecteerde bomen”, stelt schepen Maertens.

Daarnaast viel ook de keuze om enkel  voetpaden aan te leggen langs één zijde in de hoofdstraat. In de doodlopende straten of waar enkel bestemmingsverkeer is van bewoners en hun bezoekers worden zoveel mogelijk groenzones voorzien. Dit principe wordt ook later doorgetrokken naar andere wijken in de stad.

Klimaatbestendig

Ondanks de vele groenzones blijven de woningen goed toegankelijk. Dit gebeurt door waterdoorlatende verhardingen aan de opritten en toegangspaden. Caroline Maertens: “De vakken met vaste planten worden zo aangelegd dat een deel van het regenwater eerst in het plantenvak terecht komt en kan infiltreren in de grond. Bij zware stortregens voorkomt een bijkomende afvoer eventuele wateroverlast”.

Fietsvriendelijk

De hoofdfietsdoorsteek van de Krekelmotestraat richting Bellevuestraat wordt intensief gebruikt door schoolgaande jeugd, bezoekers van het sportcentrum en de vrijetijdssite. “Wij leggen die opnieuw aan in beton en voorzien ledverlichting. Waar de doorsteek de Europalaan kruist, maken we het extra veilig door een aangepast inrichting met beton en grasdallen. Daarnaast komen er nog snelheidsremmende poorten door asverschuivingen in plaats van de huidige verkeersdrempels. Als alles volgens plan verloopt kennen we de aannemer voor de zomer en starten de werken na het zomerverlof”, besluit Caroline Maertens.