Holcim wil Izegemse betoncentrale sluiten

Op 5 december 2015, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Er hangen wolken boven de Izegemse betoncentrale Holcim. Het bedrijf wil herstructureren en heeft de intentie de betoncentrales in Izegem, Brugge, Oostende, Veurne en Herentals te sluiten.

"Ik werd door het bedrijf gecontacteerd met de mededeling dat er herstructureringsplannen zijn", zegt schepen van Lokale economie Kurt Himpe (N-VA). "De bekendmaking van de herstructurering is een eerste fase en het is dus nog niet duidelijk hoeveel personeelsleden effectief zullen getroffen worden, welke vestigingen eventueel zullen gesloten worden en of er een overnemer gezocht wordt. Er werd me beloofd dat ik op de hoogte zal gehouden worden van de verdere ontwikkelingen. We kunnen enkel hopen dat het bij een intentie blijft."

Holcim wijst naar de overcapaciteit in de betonsector. Die wordt geschat op ongeveer het dubbele van de marktvraag. Dat weegt op de prijzen, terwijl de kosten hoog blijven. "De betonactiviteit is al verschillende jaren verlieslatend", aldus het bedrijf in een toelichting. Zestig banen verspreid over de diverse sites zijn in gevaar. Zo dreigen in Veurne al twaalf mensen hun job te verliezen. "We werden per mail ingelicht", zegt Erwin Debruyne die er werkt. "Volgens het intentieplan van Holcim dat nu voorligt, vloeien alle administratieve bedienden zeker af."

Volgens Debruyne kwam het slechte nieuws gisteren totaal onverwacht. "Er waren geen geruchten. Voor veel mensen van de centrale komt dit dan ook aan als een schok, zeker net voor de eindejaarsfeesten. Al gaan we nog niet helemaal pessimistisch zijn. Het is niet de eerste keer dat het slecht gaat in de sector en het is niet de eerste keer dat we dit soort nieuws krijgen. We moeten nog onderhandelen."

Bron: fmr - thv, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 05.12.2015, p. 3