Huidige lichten te gevaarlijk: lichtstudie voor Sint-Tillokerk

Op 13 oktober 2017, over deze onderwerpen: Energie, Patrimonium

IZEGEM - De stad bestelde bij Infrax een lichtstudie voor de Sint-Tillokerk. “De bestaande binnenverlichting is niet hedendaags en bovendien energieverslindend. Daarbij is ze weinig onderhoudsvriendelijk doordat bepaalde armaturen op grote hoogte hangen”, zegt schepen van Patrimonium en Energie Caroline Maertens (N-VA). “Het is bij momenten gevaarlijk om lichten te vervangen in deze kerk. We moeten zorgen dat de vele vrijwilligers die hiervoor instaan geen ongeval krijgen. Ook hier geldt beter voorkomen dan genezen. De Esco-dienst van onze netwerkbeheerder

Infrax zal voor ons onderzoeken welke technieken voor een functionele en aangename verlichting aangewend kunnen worden.”

Klaarstomen voor toekomst

“Naast investeringen in onze eigen stadsgebouwen blijven wij ook geld uittrekken voor het onderhoud van onze kerken en pastorieën”, vult schepen van Financiën en Kerkbesturen Tom Verbeke (N-VA) aan. “We moeten niet alleen zorgen dat de gebouwen bouwtechnisch in orde zijn, we moeten ze ook klaarstomen voor de toekomst”, besluit hij.

Bron: fmr, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 13.10.2017, p. 5; cf. nieuwsblad.be