Inschrijvingen Izegemse Kunstacademie Art’Iz scheren hoge toppen

Op 15 januari 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Onderwijs
Inschrijvingen Izegemse Kunstacademie Art’Iz scheren hoge toppen

Nooit eerder volgden in Vlaanderen zoveel leerlingen les aan een kunstacademie en ook de inschrijvingen in de Izegemse Kunstacademie Art’Iz scheren hoge toppen. “Al vijf jaar op rij stijgt het aantal inschrijvingen spectaculair en de Izegemse Kunstacademie liep vooruit op die positieve trend”, zegt schepen van Kunstonderwijs Kurt Himpe (N-VA).

“Bijna 600 inschrijvingen méér in vijf jaar tijd”

“Tijdens het schooljaar 2014-2015 noteerde de Kunstacademie 1.785 inschrijvingen. In dat schooljaar nam de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord opnieuw de Izegemse afdeling van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten onder de vleugels en werd de Kunstacademie Art’Iz opgericht. Dat zorgde voor een enorme toename van het aantal inschrijvingen. Het volgende schooljaar waren er al 1.945 inschrijvingen en dat nam elk jaar toe. Dit schooljaar hebben we 2.368 inschrijvingen”, verduidelijkt schepen Himpe. “In vijf jaar tijd bijna 600 inschrijvingen méér.”

“Explosieve initiatietoename bij jongeren”

“Het aantal inschrijvingen voor het domein beeld steeg de voorbije vijf jaar van 337 naar 462. In het domein muziek was er een stijging van 753 naar 869 inschrijvingen en in het domein woordkunst-drama stegen de inschrijvingen spectaculair van 671 naar 887”, licht directeur Wim Belaen toe. “Nieuw is dit jaar dat ook zevenjarigen een initiatie kunnen volgen in de vestigingsplaatsen van de Kunstacademie en vanaf acht jaar kan er ook al een opleiding instrument gevolgd worden. Vijf jaar geleden waren er 24 inschrijvingen voor initiatie, dit schooljaar zijn er dat 150. De grote stijging die in andere Vlaamse kunstacademies vastgesteld wordt, is ook van toepassing in de Kunstacademie Art’Iz. Van 44 inschrijvingen naar 150 is inderdaad opvallend en ook de nieuwe opleidingen zoals theaterregie en productontwerp die we nu aanbieden zijn een schot in de roos”, besluit Wim Belaen.