“Isotopia heeft een succesformule beet”

Op 8 september 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

Vierdelig stadsfestival keert ook volgend jaar terug

Co-organisator Bart Dewitte neemt afscheid

IZEGEM - Zondag vindt met het vuurwerkspektakel op Koekezondag het vierde en laatste luik van Isotopia plaats. En het was een regelrecht succes, vinden organisatoren Bart Dewitte en Geerwin Vandekerckhove. “Volgend jaar keert Isotopia terug naar Izegem, al kan de vorm wel wat wijzigen”, beklemtoont het duo.

Het vernieuwende stadsfestival Isotopia werd in de zomer van 2016 voor het eerst georganiseerd en gold als een fusie tussen Izegem Zomert en het Herfstmuziekfestival. “Twee sterke merken, maar er was nood aan iets nieuws”, zeggen Bart Dewitte en Geerwin Vandekerckhove, die allebei deel uitmaken van de denktank rond Isotopia.

De eerste editie die twee dagen lang het stadscentrum inpalmde was een schot in de roos. Toch besloten de organisatoren om een iets andere weg in te slaan. Aanvankelijk zou Isotopia slechts om de twee jaar in Izegem neerstrijken, maar deze zomer werden er vier afspraken met de zogenaamde culturele vrijstaat vastgelegd.

“Die keuze heeft ons geen windeieren gelegd”, aldus Bart en Geerwin. “Waarom het totale budget in één keer spenderen als je de Izegemnaar ook meerdere keren tijdens de zomer kan verrassen?”

Isotopia startte al op zondag 9 mei, toen tijdens de Dag van het Park het net geopende park van het kasteel Blauwhuis ingepalmd werd. “Mede dankzij het schitterende weer kregen we ongelooflijk veel volk over de vloer. Straks zitten we weer samen met de mensen van de Vlaamse Vasteplantenvereniging en alle deelnemende muziekkorpsen. Het smaakt alvast naar meer.”

Klassiek als topper

De tweede afspraak, de massa-barbecue en film in openlucht op donderdag 6 juli, was een iets minder succes. “Opnieuw speelden de weergoden een grote rol. Bij iets mooier lees: droger weer was er zeker meer volk opgedaagd. Achteraf bleek ook dat een donderdagavond niet meteen het beste moment is om een dergelijk evenement te organiseren. Indien dit volgend jaar opnieuw op de agenda prijkt, kunnen we eventueel naar een woensdag uitwijken.”

Aflevering drie van Isotopia Fin de congé aan de voet van de Sint-Tillokerk viel dan weer wél geweldig goed mee. “Het was zalig te zien dat zoveel mensen warm liepen voor ons stadstuinfestival onder de kerktoren. We zijn er in geslaagd om drie compleet verschillende muziekgenres met elkaar te verenigingen: jazz, klassiek en wereldmuziek. Het was vooral hartverwarmend dat heel veel mensen aan de tuin van de dekenij samentroepten voor een streep klassieke muziek. Ook het mysterieuze aspect, dankzij de goochel- en hypnoseshows, droeg bij tot het succes.”

Hoe Isotopia er volgend jaar exact zal uitzien, is nog koffiedik kijken. “Maar het stramien zullen we sowieso behouden. Isotopia heeft een succesformule beet, maar de concrete invulling zullen we elk jaar opnieuw bekijken. Het is perfect mogelijk dat we volgend jaar zes feestjes organiseren. Wie weet... Het belangrijkste van deze editie is misschienl wel dat ze ons een erg dynamische werkgroep heeft opgeleverd. Ongeveer twintig mensen sterk en we vullen elkaar stuk voor stuk perfect aan. We zijn gewapend voor de toekomst.”

Tijd voor Jong talent

In die toekomst neemt Bart Dewitte wel wat gas terug. “Ik ben al zestien jaar betrokken bij de organisatie van een stadsfestival in Izegem”, zegt hij. Ik hielp in 2001 mee ‘Izegem Zomert’ uit de grond stampen en maakte ook de omvorming naar Isotopia van op de eerste rij mee. Ik word straks vijftig, het is tijd om plaats te maken voor jong talent. Ik heb een schitterende tijd gehad en kreeg de kans om Izegem mee op de kaart te zetten. Maar volgend jaar beleef ik Isotopia van aan de andere kant van de spreekwoordelijke toog.”

Maar eerst volgt er nog de apotheose van editie 2017: het vuurwerkspektakel op Koekezondag, de laatste dag van Izegem Kermis. “De compagnie POK uit Roubaix zal alle registers opentrekken vanop Wandel op de Mandel. Acrobatie, live muziek en vooral heel veel vuurwerk zullen de toeschouwers in vervoering brengen”, aldus Geerwin. “Een show waardig om het afscheid van Bart te vieren. Hij zal gemist worden.” Afspraak om 21 uur aan de Zuidkaai en Centrale Brug.

Wie zin heeft om het team van Isotopia te vervoegen, kan contact opnemen via de gelijknamige Facebookpagina.

Bron: PVH - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 08.09.2017, p. 10

KW De Weekbode Izegem, 08.09.2017, p. 10