Izegem en Roeselare sluiten vrede over de Batjes en leggen samen kalender vast voor komende tien jaar

Op 22 december 2014

De eenzijdige beslissing een paar maanden geleden van de vzw Centrum Roeselare om de Batjes eenmalig een weekend te vervroegen, werd in Izegem bijzonder slecht onthaald. Want daardoor zouden de Roeselaarse Batjes samenvallen met die van Izegem, en daar is uiteraard niemand bij gebaat. Ook burgemeester Bert Maertens van Izegem toonde zich niet gelukkig , maar besefte snel dat Izegem niet ver zou komen met een stekelige opstelling. Daarom nam hij het initiatief om samen met zijn collega Luc Martens van Roeselare de diverse commerciële partners van de beide steden samen te brengen. Met de bedoeling in overleg een kalender vast te leggen voor de komende jaren, wat ook is gelukt.

Tweede weekend, derde weekend

Om allerhande redenen bleek het voor Roeselare niet meer mogelijk om nu nog terug te komen op zijn beslissing, dus heeft Izegem zich dan maar in zijn lot geschikt : eenmalig komen de Batjes er volgend jaar in het tweede weekend van juni. Waardoor ze samenvallen met Vaderdag, wat commercieel iets minder interessant is. Maar nog altijd véél interessanter dan Batjes die samenvallen met die van Roeselare.

Vanaf 2016 kan Izegem dan terug naar het derde weekend van juni, en zal Roeselare altijd volgen op het vierde weekend van juni, ook in de jaren dat er vijf weekends zijn. En om het helemaal zeker te zijn, is deze afspraak voor de komende tien jaar netjes vastgelegd in een datumtabel, die deel uitmaakt van het samenwerkingsprotocol dat op maandagmorgen 22 december werd ondertekend door de beide burgemeesters en de voorzitters Jo De Peuter van Centrum Roeselare, Jef Maeseele van Unizo Izegem en Danny Glorie van het Batjescomité Izegem.

Alle partijen zijn alvast dik tevreden dat de strijdbijl begraven is, en er nu weer volop kan worden gefocust op de ‘commerce'.