Izegem gastheer voor opvallende tentoonstelling 'Exodus'

Op 11 maart 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

Momenteel loopt de bijzondere tentoonstelling ‘Exodus’ in Izegem.  Schepen van Cultuur Kurt Himpe van de N-VA is bijzonder trots dat de expositie na het MAS in Antwerpen en de Dossin-kazerne in Mechelen nu ook te bezichtigen is in Izegem.  “Fotograaf Hilde Braet brengt het verhaal van twee bijzondere vluchtelingen. De jonge Esra uit Afghanisan verblijft na een hele reeks omzwervingen in België terwijl de 95-jarige Charlotte Klipstein net voor de Tweede Wereldoorlog naar ons land immigreerde.  Twee verhalen die verschillen in tijd en ruimte maar bijzonder veel met elkaar gemeen hebben”, aldus Himpe.

Hilde Braet is fotograaf en master in de visuele cultuur. Ze integreerde zich in het asielcentrum van het Rode Kruis in Eeklo dat vooral jonge vluchtelingen opvangt die zonder begeleiding naar België zijn gekomen. Schepen van Cultuur Himpe: “Ze richtte een fotostudio op in een van de klaslokalen en interviewde daarbij verschillende vluchtelingen.  Daarbij kwam ze in contact met Esra die vluchtte uit Afghanistan en uiteindelijk in ons land terechtkwam. Samen met lotgenoten Fateh, Mustafa, Nimo en een aantal anderen wacht ze nu op het resultaat van de procedure. Hilde Braet registreerde hun getuigenissen en maakte daarbij ook hun portretten”.

Materialisatie door Stichting Auschwitz

Naast het verhaal van Esra toont  expositie  ook dat van  de 95-jarige Charlotte Klipstein die net voor de Tweede Wereldoorlog naar Belgie kwam. Als opgroeiend meisje in Berlijn  was ze getuige van de opkomst van het nazime. Ze dook verschillende keren onder om aan deportatie naar een concentratiekamp te ontsnappen. Braet nam haar mee naar de plekken waar ze onderdook, nam foto’s en haar getuigenis op en dook in het oude familie-album.  Himpe: “Hilde Braet stelde haar project voor aan de stichting Auschwitz die zeer enthousiast was en zorgde voor de materialisatie van de expositie. Nadat de tentoonstelling onderdak kreeg in de Dossin-kazerne en het MAS in Antwerpen komt ze nu naar Izegem”.

Expositie loopt van 8 maart tot 1 april

De unieke tentoonstelling is van 8 tot 21 maart gratis te bezoeken in de bibliotheek en van 23 maart tot 1 april in cultuurhuis De Leest. De expositie is een visuele ondersteuning voor de lezing op 1 april in de Plantijnzaal van de bibliotheek door Christophe Bush, de voormalig directeur van de Kazerne Dossin.  De lezing start om 20 uur en er is een deelnameprijs van 5 euro.