Izegem werkt met Babbelkamp taalachterstand weg bij kwetsbare leerlingen

Op 7 juli 2021, over deze onderwerpen: Inburgering, Jeugd, Welzijn
Izegem werkt met Babbelkamp taalachterstand weg bij kwetsbare leerlingen

Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) voorziet dit jaar  meer dan twee miljoen euro ter ondersteuning van 55 taalstimulerende projecten. De 55 projecten worden georganiseerd door lokale besturen in samenwerking met tal van lokale partners. Ook stad  Izegem krijgt een subsidie van  34.271 euro voor de organisatie van het Babbelkamp. “Al voor het zevende jaar op rij kunnen kinderen tussen 5 en 12 jaar er op het einde van de zomervakantie terecht om hun Nederlandse taal te verbeteren. Via  dit kamp proberen we  om elk Izegems kind met zo veel mogelijk gelijke kansen aan de start van het nieuwe schooljaar te krijgen”, aldus schepen van Integratie Lothar Feys (N-VA).

Kinderen uit gezinnen van wie de thuistaal niet het Nederlands is, lopen vaak een verhoogd risico op een hobbelig schoolparcours. Daarom zet de Vlaamse Regering fors in op de kennis van de Nederlandse taal. Ze hebben als doel kinderen en jongeren die thuis weinig of geen Nederlands spreken te helpen om onze Nederlandse taal beter te leren kennen tijdens schoolvakanties of tijdens naschoolse momenten.

Speels taalbad

“Ook in Izegem zijn er heel wat kinderen waarvan de thuistaal niet het Nederlands is”, stelt schepen Lothar Feys. “Daarom organiseren we deze zomer de zevende editie van het Babbelkamp voor kinderen met taalmoeilijkheden. Het gaat om een speels taalbad waarbij we de leerlingen voorbereiden op het nieuwe schooljaar. Naast taalspelletjes zijn er ook nog verschillende andere activiteiten. Zo vergroten we de leefwereld en de woordenschat van de kinderen. Door samen te spelen met andere leeftijdgenoten wordt hun spreekangst kleiner en verbeteren hun sociale vaardigheden”.

Praktisch

Alle kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom op het Babbelkamp. Deelname kost slechts één euro per dag. Wie recht heeft op de vrijetijdscheques komt gratis. Het kamp vindt plaats tijdens de laatste twee weken van augustus. Wel is het verplicht om je kind op voorhand in te schrijven. Daarvoor nemen ouders best contact op met de stadsdienst. Dat kan via het telefoonnummer 051 33 72 80 of via door te mailen naar sociaalhuis [at] izegem.be .  “Om de Babbelkampen te begeleiden zijn we nog steeds op zoek naar vrijwilligers. Wie interesse heeft, kan eveneens terecht bij het Sociaal Huis in onze stad”, besluit Lothar Feys.