Izegemse beiaard speelt wekelijks keuzenummers

Op 11 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur

De jarenlange traditie van de bespeling van de beiaard krijgt vanaf deze week zaterdag een nieuwe insteek. “Het publiek kan iedere week mee beslissen welke nummers de stadsbeiaardiers over het stadscentrum van Izegem laten galmen”, zegt schepen van Cultuur en Erfgoed Kurt Himpe.

De Izegemse beiaard in de Sint-Tillotoren is meer dan 250 jaar oud. “Het is prachtig erfgoed dat we zo veel als mogelijk in de kijker willen zetten. Met 47 klokken slagen onze stadsbeiaardiers Koen en Florian Cosaert er in om van eind april tot eind december elke zaterdag het publiek te verrassen met klassieke en moderne melodieën”, aldus de schepen.

“Tijdens de coronaperiode willen we de Izegemnaar een hart onder de riem steken door iedereen mee te laten beslissen welke liedjes zullen gespeeld worden”, verduidelijkt Kurt Himpe. “Op zaterdag even kuieren door het stadscentrum en vanaf 12.30 uur de oren spitsen welke liedjes in de top drie beland zijn.”

“Hallelujah van Leonard Cohen of Yesterday van The Beatles”

Via de Facebookpagina van cultuurhuis De Leest wordt elke week een lijst gepubliceerd en iedereen kan drie nummers kiezen. “Op vrijdag wordt de keuzelijst telkens afgesloten. Op de eerste keuzelijst staan vijftien nummers waaronder Hallelujah van Leonard Cohen, Yesterday van The Beatles en Bluesette van Toots Thielemans. Ook het toepasselijke Always look on the bright side of life is een mogelijkheid”, besluit schepen Himpe.