Izegemse beiaardconcerten met Amerikaanse gastbeiaardiers

Op 16 mei 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
Izegemse beiaardconcerten met Amerikaanse gastbeiaardiers

De gerenommeerde Izegemse beiaardconcerten gaan vanaf 11 juni weer van start. “Voor deze editie wisten we twee Amerikaanse gastbeiaardiers te strikken”, zegt schepen van Cultuur Kurt Himpe.

“Maar we zetten uiteraard eerst onze eigen twee stadsbeiaardiers aan het werk. Op maandag 11 juni brengt Koen Cosaert een beiaardconcert en dit concert wordt begeleid door verhalen door leerlingen van de Kunstacademie Art’Iz die les krijgen van Gladys Demol. Een week later is het de beurt aan Florian Cosaert die een concert brengt dat begeleid wordt door doedelzakmuziek door Bart Vandersteene”, aldus schepen Himpe.

Duo-concert met vader en zoon

“Het derde concert wordt een primeur met een duo-concert met vader Koen en zoon Florian die vanuit de Sint-Tillotoren niet alleen vierhandig zullen samen spelen, maar dat ook nog eens in combinatie van beiaard en elektrische gitaar”, verduidelijkt Himpe. “Hun concert wordt ook begeleid met verhalen door leerlingen van de Kunstacademie die les krijgen van Bart Cafmeyer”.

“Traditioneel worden ook gastbeiaardiers uitgenodigd en die komen voor deze editie van de beiaardconcerten uit de Verenigde Staten”, vult stadsbeiaardier Koen Cosaert aan. “Op 2 juli komt Jonathan Lehrer naar Izegem en hij wordt begeleid door Nathan Vandekerckhove op sopraansax. Het laatste beiaardconcert wordt gebracht door Ellen Dickinson, beiaardier van het Trinity College in Hartford. Ze wordt begeleid door Benjamin Sercu en zijn buikspreekpop.”

De beiaardconcerten vinden telkens plaats op maandag van 11 juni tot 9 juli en zijn gratis bij te wonen op het Bad Zwischenahnplein naast het voormalige postkantoor in de Baron de Pélichystraat.