Izegemse en Kachtemse parochieregisters worden gedigitaliseerd

Op 3 juni 2017, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Erfgoed

Op vrijdag 2 juni werden de Izegemse en Kachtemse parochieregisters uit het stadsarchief opgehaald door het Brusselse Rijksarchief. “Naast deze registers die voor Izegem gestart werden in 1606, worden ook de klappers tijdelijk afgestaan”, zegt schepen van Archief Kurt Himpe (N-VA). “Dat zijn de registers met de alfabetisch op familienaam gerangschikte dopen, huwelijken en begrafenissen. Deze registers worden uitgeleend aan het Brusselse Rijksarchief om ze te laten digitaliseren. Ze zullen in de rijksarchieven van Brugge en Kortrijk de oude microfilms vervangen die in een bedenkelijke toestand verkeerden.”

“Via de website van het Rijksarchief zullen ze ook ter beschikking zijn voor het brede publiek”, aldus Bertrand Nolf van de heemkundige kring Ten Mandere en vrijwilliger van het Izegemse stadsarchief. “ Heel wat historici en vooral genealogen waren vragende partij om hun onderzoekswerk voor ondermeer het opmaken van stambomen te vergemakkelijken.”

“In West-Vlaanderen is Izegem een van de laatste steden en gemeenten waarvan deze registers nog niet digitaal ter beschikking waren. Daar komt nu binnenkort verandering in”, besluit de archiefschepen.