Izegemse gidsen slepen de Cultuurtrofee 2017 in de wacht

Op 20 december 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Toerisme
Izegemse gidsen slepen de Cultuurtrofee 2017 in de wacht

De Izegemse Cultuurtrofee 2017 gaat naar de Izegemse gidsen. “Een mooie erkenning voor de inzet op toeristisch en historisch vlak”, zegt schepen van Cultuur Kurt Himpe. “Het is voor de gidsen ook een bijzondere eer aangezien de nieuwe museumsite Eperon d’Or net ook dit jaar geopend werd.”

“De stemming vond plaats op dinsdag 19 december waarbij de leden van de verenigingenraad en de vroegere laureaten van de Cultuurtrofee hun stem konden uitbrengen”, zegt voorzitter van de cultuurraad Bart Rommel.

“De Izegemse gidsen hebben een heel divers takenpakket”, verduidelijkt de cultuurschepen. “Ze verzorgen de rondleidingen in het museum en staan ook in voor de stadswandelingen. Ze zorgen ook voor permanentie in het museum en zijn actieve partners bij grote evenementen zoals Open Monumentendag en Erfgoeddag.” De gidsengroep onder leiding van voorzitter Chantal Bracke verdiept zich ook voortdurend in de geschiedenis van de stad en de wereld van schoenen, borstels en de stoommachine. “Het zijn vrijwilligers met een hart voor onze stad en hun inzet wordt met deze Cultuurtrofee terecht beloond.”

“De uitreiking van de Cultuurtrofee vindt begin volgend jaar plaats en tijdens de officiële plechtigheid zal ook de andere genomineerde in de kijker gezet worden”, vult Bart Rommel aan. “Jan Maertens werd genomineerd als drijvende kracht achter de nieuwe Emelgemse toneelgroep Archontiko, het Koninklijk Mannenkoor De Kerels en hij is ook voorzitter van de Emelgemse wijkwerking Dorp met Pit.”