Izegemse horeca moet ook dit jaar geen terrasbelasting betalen

Op 29 maart 2021, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Sinds het begin van de coronacrisis is de horeca, samen met de evenementensector, een van de zwaarst getroffen sectoren. In beide lockdowns moesten ze als eerste verplicht sluiten en ze zullen wellicht de laatsten zijn om te heropenen. “Die heropening zal hoogstwaarschijnlijk gepaard gaan met strenge maatregelen en bijhorende investeringen om aan die maatregelen te voldoen”, vertelt schepen van economie Lisbet Bogaert. De stad komt daarom opnieuw met extra steunmaatregelen.

De stad Izegem blijft zich inzetten om de getroffen horecasector te steunen. “Vorig jaar konden horecazaken hun terrassen kosteloos uitbreiden, schaften we de terrastaksen af en lanceerden we de tijdelijke Izegembon”, legt schepen Bogaert uit. De geldigheid van die Izegembon (niet te verwarren met de Izegem Kadobon) wordt verlengd tot 31 december 2021.

Ook dit jaar komt de stad met enkele steunmaatregelen. Hiervoor ging de stad vooraf in dialoog met de regio Midwest, de VVSG, Horeca Vlaanderen en enkele Izegemse horeca-uitbaters. “Concreet is beslist om ook dit jaar de terrasbelasting op te schorten. Daarnaast kunnen de horecazaken opnieuw hun terrassen kosteloos uitbreiden volgens dezelfde bepalingen als vorig jaar, vanaf de heropening van de horeca tot en met 31 oktober 2021”, vertelt schepen Bogaert.

“We blijven verder werken aan ideeën om de horeca op allerlei manieren te ondersteunen, zowel nu als bij de heropening. Hiervoor werken we nauw samen met de lokale horeca-uitbaters”, besluit de schepen.