Izegemse noodwoningen ontvangen 244.630 euro

Op 1 februari 2024, over deze onderwerpen: Wonen

Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele voorziet een subsidie van 244.630 voor de stad Izegem. Deze financiële steun zal worden ingezet voor de realisatie van vier extra noodwoningen.

Tom Verbeke, schepen van Wonen, legt uit: "Noodwoningen spelen een cruciale rol bij het opvangen van mensen in specifieke crisissituaties, zoals na een woningbrand, bij familiaal geweld, uithuiszetting of onverwachte dakloosheid. Dankzij deze subsidie kunnen we vier extra noodwoningen creëren, waar mensen tijdelijk kunnen verblijven totdat er een duurzame oplossing is gevonden. Dit brengt het totaal aantal noodwoningen in Izegem op 21."

"Met de subsidie kunnen we een pand in de Meiboomstraat renoveren, dat reeds eigendom is van de stad. In dit pand zullen vier appartementen worden gerealiseerd, elk voorzien van twee slaapkamers en geschikt voor kleine (eenouder)gezinnen, koppels en alleenstaanden. Ons doel is hoogwaardige, duurzame noodwoningen te creëren die voldoen aan strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Bovendien zal er een aangepast gelijkvloers appartement worden gerealiseerd, dat toegankelijk is voor minder mobiele mensen," verduidelijkt Benoit Sintobin, directeur van de Woondienst.

"De renovatie van de woningen wordt geraamd op 488.000 euro, waarvan de helft zal worden gefinancierd met de subsidie. De stad zal de overige kosten voor haar rekening nemen. De uitvoering van de werken zal grotendeels worden toevertrouwd aan Wonen en Werken, het werkervaringsproject van de Woondienst," besluit schepen Tom Verbeke.