Izegemse schoenen duiken op in Brusselse vintagezaak

Op 31 december 2015, over deze onderwerpen: Erfgoed

IZEGEM - Wanneer het nieuwe stadsmuseum Eperon d'Or in april opent, zal het een klassieke collectie schoenen kunnen tentoonstellen die het op de kop kon tikken in Brussel. Het gaat om een vondst in een vintage-modewinkel.

"Tijdens een wandeling door de hoofdstad ontdekte ik in dat winkeltje dertien paar schoenen uit de jaren '50 en '60 die gemaakt zijn in Izegem", glundert conservator Hilde Colpaert. "Alle grote merken waren er bij: La Menure d'Or, Le Croissant d'Or en Eperon d'Or. Daarnaast zaten er ook schoenen bij van Recta, Defauw, Tanghe en Alfa. Na telefonisch overleg met mijn adjunct-conservator besliste ik er elf aan te kopen. Ofwel omdat het om mooie, originele modellen ging ofwel omdat we maar één paar van het merk in collectie hadden."

Kort na de aankoop kwam ook een schenking binnen van een paar Eperon d'Or-schoenen van rond 1960. De schenkster wil anoniem blijven. Erfgoedschepen Kurt Himpe is verheugd met de aanwinst. "We willen minstens één paar schoenen in de collectie hebben van de 282 schoenbedrijven die er ooit in onze stad waren. Dat zal ons wellicht niet meer lukken, maar met deze aankoop zijn we toch weer een stapje dichterbij."

Conservator Hilde Colpaert en schepen Kurt Himpe stellen enkele van de nieuwe schoenen voor. - Foto JBOR

Bron: VDI op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 31.12.2015, p. 20