Izegemse verenigingen kunnen aan de slag voor de bijen

Op 21 april 2022, over deze onderwerpen: bijen

De stad Izegem viel recent in de prijzen op de Openbaargroen-awards in de categorie bijenvriendelijke gemeente. Nu gaat de stad een stapje verder en maakt ze ook lokale verenigingen warm om zich in te zetten voor de bijen.

“De stad doet al heel wat inspanningen voor de bijen. Er staan meerdere bijenhotels, het openbaar groen wordt ingezaaid als bloemenakkers en er staat een bijenkijkhut langs Wandel op de Mandel”, vertelt gemeenteraadslid Nick Verschoot.Om de betrokkenheid van inwoners te verhogen, kwam Nick Verschoot met het voorstel om ook Izegemse verenigingen hun steentje te laten bijdragen aan de biodiversiteit in stad. Dit door het helpen vullen van een bijenhotel. “De stad zorgt voor het nodige materiaal, een duidelijke werkbeschrijving en een lege module. De technische dienst van de stad plaatst de gevulde modules nadien op een bijenvriendelijke locatie”, legt schepen van groenbeleid Caroline Maertens uit. Die locaties zijn: de topturnhal, de Abelestraat, Molenwiek, de rotonde in Kachtem, de binnentuin van het stadhuis en het dorpshuis in Emelgem.

Zes modulaire bijenhotels

Leerlingen van het vijfde jaar houtbewerking uit het Technisch Atheneum Bellevue stonden in voor de bouw van de bijenhotels. Er zijn zes modulaire bijenhotels beschikbaar, waarvan telkens drie modules kunnen gevuld worden. Verenigingen die aan de slag willen met de lege modules, kunnen zich inschrijven via www.izegem.be/bijenhotel. “De bedoeling is om alle lege modules gevuld te krijgen tegen de Week van de Bij. Die start op 29 mei”, besluit schepen Maertens.