"Manager die promotie in goede banen leidt"

Op 3 september 2012

De oppositie ziet de slechte bereikbaarheid en matige parkeergelegenheid van het centrum door de vele wegenwerken als een van de oorzaken van de problematiek. "Daarbij hoort ook het aantrekkelijk houden van de centrumstraten en gebouwen", zegt Bert Maertens van N-VA. "De leegstand is ook het gevolg van een veel te mak beleid van het huidige bestuur. Daarom eisen we een centrummanager die de promotie van het centrum in goede banen leidt, een korting op onroerende voorheffing en een doorgroeiwinkel voor startende handelaars." Noël Vansteeland (Open Vld) wil een mobiliteitsplan op maat van de stad, en niet volgens Vlaamse regels. "We willen een plan dat consumenten aanspoort Izegem terug als aankoopstad te zien. Verder stellen we voor om een ondernemingsdienst op te richten die samen met handelaars een nieuw beleid uitstippelt. Nu is er in vergelijking met andere diensten te weinig budget om de lokale economie te ondersteunen. Wij willen dat graag veranderen", klinkt het bij Open Vld. Vlaams Belang ziet diverse oorzaken voor de leegstand. "De tsunami aan wegenwerken, de komst van het Frunpark, de heraanleg van de Markt en het nieuwe mobiliteitsplan", somt Stefaan Sintobin op. "De meerderheid liet onze middenstand jarenlang in de steek en potentiële adverteerders werden afgeschrikt. Losse flodders en eenmalige maatregelen leidden tot niks. We willen een onafhankelijk expert die de problematiek in kaart brengt. Zo worden een langetermijnvisie en een globaal actieplan ontwikkeld. Verder willen we de eigenaars van handelszaken sensibiliseren bij het bepalen van hun huurprijzen."

Bron: VDI, Het Laatste Nieuws