"Meer dan een hoop bakstenen"

Op 16 juni 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

Nieuwe kleuterafdeling Heilige Familieschool officieel geopend

BOSMOLENS - Zaterdag 10 juni werd een hoogdag voor de Heilige Familieschool op de Bosmolens. De school kreeg onder meer minister-president Geert Bourgeois en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits over de vloer. De gloednieuwe kleuterafdeling werd officieel ingehuldigd en daar hoorde uiteraard het nodige feestgedruis bij.

Onder een stralend zonnetje mochten heel wat mensen eenkijkje nemen in de nieuwe kleuterafdeling van de Heilige Familieschool. De school organiseerde een opendeurdag en daar kwam heel wat volk op af. “Tal van buurtbewoners en nieuwsgierigen kwamen onze nieuwbouw bewonderen,” glundert Kathleen Verhaeghe van de Heilige Familieschool. “We mochten ruim 500 mensen verwelkomen en die kregen met veel plezier een rondleiding door de gebouwen.”

Het gebouw werd eind augustus van vorig jaar voor het eerst in gebruik genomen, maar intussen is ook de omliggende infrastructuur zoals de speelplaats en de oprit tot in de puntjes afgewerkt. “We zijn als school uiteraard bijzonder tevreden met het resultaat. Onze nieuwbouw is om en bij de 1.400 m2 groot en biedt plaats aan 155 kleuters,” weet Kathleen. “Naast acht klaslokalen is er ook een administratief blok, een sanitair blok en een polyvalente zaal. Via sponsoring en een flinke duit in het zakje van onze ouderraad konden we fraaie speeltoestellen aankopen.”

Geert Feys, voorzitter van het schoolbestuur, mocht het officiële gedeelte openen. Hij had lovende woorden voor het publiek-privaat programma Scholen van Morgen en prees ook Alheembouw voor de prachtige uitwerking van de plannen.

Fraaie omgeving

Aansluitend mocht minister-president Geert Bourgeois (N-VA) de aanwezigen toespreken. “Ik ben heel trots dat ik hier in mijn eigen stad een prachtige nieuwe vleugel als deze mag openen,” beaamde Bourgeois. “Ik ben zelf opa van vijf kleinkinderen en weet hoe belangrijk kleuteronderwijs voor onze jongste burgertjes is. We zetten momenteel alles op alles om de schoolinfrastructuur in onze Vlaamse scholen te verbeteren. We hebben er al heel wat werk opzitten, maar er staat ook nog heel wat op het programma om onze Vlaamse schoolgebouwen te optimaliseren.”

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, wees op het feit dat het voor ouders erg belangrijk is om een school te vinden die bij hun kind past. “Daarom ook proberen scholen voor alle leerlingen gastvrij te zijn. De K van katholiek staat echter niet meer enkel daarvoor, maar ook voor kwaliteit en dat is net wat de Heilige Familieschool aanbiedt, kwaliteitsvol onderwijs in een prachtige omgeving.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) had het net als Boeve over de prachtige natuurlijke omgeving. “Momenteel hebben wij 188 lopende projecten in het programma van Scholen van Morgen en deze school is de 118de in de rij van feestelijke openingen.” aldus Crevits. “Een school is veel meer danbakstenen alleen, alles draait om het team dat alles in handen heeft.”

E.H. Deken Herman Lecluyse mocht eenkruisje en een werkje van de kleuters zegenen dat binnenkort een mooie plaats in de nieuwbouw zal krijgen. Directeur Maxim Esprit was een gelukkig man. “Ik ben apetrots dat ik deze prachtige school onder mijn hoede heb. Ik had het geluk dat ik hier in september meteen in deze nieuwbouw kon starten. Mijn voorgangster, Lisette Gheysen, heeft alle papierwerk opgevolgd en zorgde voor een vlekkeloze uitvoering.” Daarnaast had de directeur ook nog eenwoord van lof voor zijn team.

Info: www.schoolbosmolens.be

Bron: MVW - Foto CLY, KW De Weekbode Izegem, 16.06.2017, p. 11