N-VA wil meer aandacht voor inbraakpreventie verenigingen

Op 15 december 2011

Sinds 2007 kenden de lokalen van de Izegemse verenigingen 28 keer een poging tot inbraak. In de helft van de gevallen maakten de inbrekers buit. In diezelfde periode stelde de politie 30 keer vandalisme aan Izegemse verenigingslokalen vast. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-gemeenteraadsleden Bert Maertens en Piet Seynaeve opvroegen. De N-VA vraagt het stadsbestuur en de politie een tandje bij te steken inzake inbraakpreventie bij de verenigingen. De partij wil onder meer een systematische veiligheidsscreening van de gebouwen en een tussenkomst voor de aankoop van beveiligingsmateriaal.

Tussen begin 2007 en november 2011 telden de politiediensten 28 inbraakpogingen in Izegemse verenigingslokalen. 14 keer konden de inbrekers ook effectief buit maken. Meestal stalen ze geld, drank of spelmateriaal. In de periode 2007 t.e.m. 2011 telde de politie 30 keer een aangifte van vandalenstreken. Het stukgooien van ramen en het beschadigen van meubilair, zoals zitbanken of kasten, zijn blijkbaar de favoriete bezigheden van de vandalen in kwestie. “Het gaat hier slechts om de geregistreerde aangiften. Ongetwijfeld geven niet alle verenigingen elke inbraak, diefstal of vandalisme aan bij de politie. Dus de effectieve cijfers liggen normaal gezien nog een stukje hoger”, leggen Bert Maertens en Piet Seynaeve uit. De N-VA’ers dringen er bij de verenigingen op aan om hoe dan ook elke inbraakpoging te melden bij de politiediensten.

Gebrek aan sociale controle

De meeste inbraken vinden plaats op tijdstippen wanneer er geen activiteiten van de verenigingen zijn, zo blijkt uit de politiegegevens. “Logisch”, vindt Bert Maertens. “Lokalen van jeugd-, cultuur- en sportverenigingen bevinden zich vaak op eerder afgelegen en weinig verlichte plaatsen. Wanneer er dan nog eens geen leden aanwezig zijn, is de sociale controle die potentiële inbrekers zou kunnen tegenhouden er helemaal niet. Maar niet alleen de geringe sociale controle speelt een rol. Verenigingslokalen zijn over het algemeen veel minder beveiligd dan woonhuizen of bedrijfsgebouwen. Dat nodigt inbrekers uit om precies daar hun slag te slaan.” Inbraakpreventie Bert Maertens, die volgend jaar de Izegemse N-VA-lijst aanvoert, en Piet Seynaeve vragen het stadsbestuur daarom meer aandacht te schenken aan inbraakpreventie bij verenigingen. “Ik weet dat de politie een aanbod voor de veiligheidsscreening van gebouwen heeft en op vraag tips geeft over diefstalpreventie en de beveiliging van het gebouw. Wel, ik stel voor om deze screening systematisch en proactief in te voeren. De politiediensten zouden bijvoorbeeld elke twee of drie jaar een rondgang langs alle verenigingslokalen kunnen doen en de verenigingen aanduiden welke verbeteringen ze aan hun gebouw kunnen doorvoeren”, geeft politieraadslid Piet Seynaeve aan.

Subsidie voor beveiligingswerken en –aankopen

Goede afspraken over sleutelbeheer kunnen de kans op inbraak al beperken. Maar in de meeste gevallen zijn infrastructurele ingrepen aangewezen. “Omdat die voor verenigingen zeer duur zijn, willen wij dat de stad zorgt voor een financiële tussenkomst. Dat zou een stimulans zijn voor verenigingen om bijvoorbeeld veiligheidsglas, een elektronisch toegangscontrolesysteem, een alarm, betere buitenverlichting, veilige deursloten of een speciale inbraakwerende kast voor het bewaren van waardevolle spullen aan te kopen. Ik zal daartoe een voorstel van subsidiereglementswijziging ter goedkeuring voorleggen op de eerstvolgende gemeenteraadszitting”, stelt Bert Maertens. “Maar frequent politietoezicht blijft natuurlijk onontbeerlijk”, besluit het N-VA-gemeenteraadslid.