Op 27 februari 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed, Patrimonium, Toerisme
Nieuwe aanwinsten voor het museum Stoom en Stroom

Voor het museum Stoom en Stroom werden door de Vrienden van de Izegemse Musea en Eperon d’Or zes unieke miniatuurstoommachines aangekocht. “Een bijzondere meerwaarde voor de bezoekers van het museum”, zegt schepen van Toerisme en Erfgoed Kurt Himpe (N-VA).

De stoommachines werden gemaakt door Roger Lobbestael, die zelf de onderdelen ervan maakte en de machines ook eigenhandig in elkaar stak.

Grootst bewaarde stoommachine

Het museum Stoom en Stroom huisvest de grootst bewaarde stoommachine van het land. “Op het einde van de 19de eeuw liet het toenmalige stadsbestuur een elektriciteitscentrale bouwen die Izegem van stroom moest voorzien. De installatie werd geleidelijk aan verder uitgebouwd en in 1936 kwam er een grote stoommachine van 110 ton bij. En die kan nog altijd bewonderd worden”, aldus schepen Himpe. “De machine produceert geen elektriciteit meer, maar kan nog altijd bewonderd worden. De machine draait ook nog altijd en op die manier krijgt de bezoeker een mooi beeld van de wondere wereld van stoom en stroom.”

Stoomvrienden

De stoommachine zelf werd beschermd als monument in 1978. “De stoomvrienden onderhouden deze machine met toewijding en elke eerste zaterdag van de maand komen de vrijwilligers samen om er te werken”, verduidelijkt stoomvriend Eddy Stragier. “In de loop van de jaren werd al heel wat werk verricht en door de aankoop van de miniatuurstoommachines kan de werking van de stoommachine nog beter uitgelegd worden aan de bezoeker.”

Toekomstplannen

Hoewel de stoommachine al veertig jaar beschermd is, waren het gebouw en de schoorsteen dat nog niet. “Daar brachten we verandering in. Op 2 maart 2015 tekende Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois het definitieve beschermingsbesluit waardoor de elektriciteitscentrale met de stoommachine met alle leidingen en installaties, pompen, condensator, alternator, schakelbord en schoorsteen beschermd zijn als monument”, vult erfgoedschepen Himpe aan.

“Het gebouw en de schoorsteen zijn aan een dringende opknapbeurt toe. Het beheersplan wordt op korte termijn gefinaliseerd als eerste stap naar een grondige renovatie. Bedoeling is om het gebouw beter toegankelijk te maken en in ere te herstellen”, besluit schepen van Patrimonium Caroline Maertens (N-VA).

De miniatuurstoommachines zijn op zondag 4 maart tijdens de Ken Izegem-wandeling voor de eerste keer te bewonderen in het museum Stoom en Stroom. Hiervoor moet vooraf ingeschreven worden. Alle informatie op www.eperondor.be.