Nieuwe beiaardmelodieën weerklinken vanaf 11 november over de stad Izegem

Op 25 oktober 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
Nieuwe beiaardmelodieën weerklinken vanaf 11 november over de stad Izegem

Vanaf 11 november weerklinken over Izegem nieuwe melodieën uit de beiaard in de Sint-Tillotoren. “Symbolisch, want dan herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog en wordt de herdenking van de oorlogsperiode afgesloten”, zegt schepen van Erfgoed en Cultuur Kurt Himpe. “Honderd jaar geleden kon de beiaard niet bespeeld worden, want de klokken werden in 1917 geroofd door het Duitse leger.”

De stad Izegem ging op zoek naar nieuwe melodieën voor het automatisch spel van de beiaard. “De wedstrijd leverde in totaal veertien inzendingen op, allemaal gecreëerd door leerlingen van de Kunstacademie Art’Iz die les volgen bij Johan Delaere”, verduidelijkt stadsbeiaardier Koen Cosaert. “Een jury selecteerde twee groepen van vier werkjes waarbij rekening gehouden werd met de kwaliteit, de uitvoerbaarheid op de automaat van de beiaard en de bruikbaarheid om het meerdere keren per dag te laten weerklinken.”

“Tijdens de winterperiode van 1 oktober tot 31 maart zullen de inzendingen ‘Winternacht’, ‘First’, ‘Oscar the slow cat’ en ‘Winter is coming’ weerklinken. Tijdens de zomerperiode volgen dan de melodieën ‘Zomer’, ‘Lente’, ‘Schapenwolkjes’ en ‘Time for summer’. De wedstrijd was een mooie kans om de beiaardkunst op een originele manier in de kijker te zetten en ook bekend te maken bij een jong publiek”, zegt schepen Himpe.

De start van de nieuwe melodieën is een onderdeel van een uitgebreider programma voor de herdenkingsplechtigheden op 11 november. “Die dag kunnen vanaf 11.15 uur de nieuwe beiaardmelodieën beluisterd worden op het Tilloplein op de hoek van de Sint-Pietersstraat en de Meensestraat.”