Nieuwe cultuurwandeling dompelt Izegem onder in het industriële verleden

Op 11 september 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
Nieuwe cultuurwandeling dompelt Izegem onder in het industriële verleden

Na de vorige succesvolle edities duikt Izegem voor de derde keer in de geschiedenis  met de cultuurwandeling ‘In deugd en vreugd!’. “De vorige edities lokten telkens meer dan 2.500 bezoekers en het wordt opnieuw een groots spektakel”, zegt schepen van Cultuur Kurt Himpe.

“In 2010 was er de eerste editie ‘Echte adel in ’t gemoed’, die een eerbetoon was aan de familie de Pélichy. In 2014 volgde ‘Broos en Boos’, waarin Izegem 100 jaar in de tijd terugkeerde en de oorlogsjaren belicht werden. Met de derde editie wordt nu begonnen waar de vorige cultuurwandeling eindigde: het interbellum dus. Als thema wordt ingezoomd op het industriële verleden van de stad”, verduidelijkt schepen Himpe.

De uitwerking van de cultuurwandeling gebeurt door cultuurbeleidscoördinator Nele Descheemaeker, regisseur Bart Cafmeyer en scenarist Stefan Vancraeynest. “De wandeling start uiteraard aan Eperon d’Or, waar de bezoeker al direct ontvangen wordt door een roddeltante en al een link gelegd wordt tussen het einde van de Eerste Wereldoorlog en de kiem voor de Tweede Wereldoorlog”, zegt Nele Descheemaeker. “In de Brugstraat aan de Zuidkaai wordt de oude brug tot leven gebracht, want de brug en het kanaal speelden een belangrijke rol in het industriële verleden van onze stad”, vult Bart Cafmeyer aan. “Ook de elektriciteitscentrale en de eerste elektriciteit in Izegem kunnen niet ontbreken.”

“Het arbeidersbestaan wordt tijdens de cultuurwandeling opnieuw tot leven gebracht, het bloeiende muziekverenigingsleven komt aan bod en ook de volkse liederen spelen een belangrijke rol. Borstelmaker of schoenmaker, het maakte wel degelijk een verschil. In café Het Damberd zal er alvast veel plezier gemaakt worden”, glimlacht Stefan Vancraeynest. “Niet alleen de schoen- en nijverheid wordt belicht in de cultuurwandeling”, zegt schepen Himpe. “Ook de meubelindustrie bloeide in de jaren ’30.”

De cultuurwandeling brengt de deelnemers langs verschillende locaties en er wordt gezorgd voor leuke en ontspannende overgangen.

“Een dergelijke cultuurwandeling tot stand brengen kan alleen dankzij de medewerking van de vele toneelverenigingen, koren, dansverenigingen, Kunstacademie Art’Iz en een hele reeks diensten, verenigingen en eigenaars van panden.”

Deelnemen aan de cultuurwandeling kan tijdens de weekends van vrijdag 16 november tot zaterdag 1 december. Tckets kunnen gekocht worden via de webshop of in De Leest, Eperon d’Or en de bibliotheek . Tickets kosten 30 euro (vrijetijdspas en kinderen onder 12 jaar betalen 15 euro).