"Proeven van ondernemerschap"

Op 29 november 2013, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Onderwijs

Leerlingen uit het zesde jaar van het Sint-Jozefscollege en leerlingen uit het zesde en zevende jaar van het Instituut de Pélichy leren op school een bedrijf leiden. Met een aantal miniondernemingen en studentenbedrijven willen de leerkrachten aantonen wat allemaal komt kijken bij het oprichten van een bedrijf. Op maandag 18 november hielden de leerlingen een eerste aandeelhoudersvergadering.

Julien Decin zit in zijn laatste jaar Economie - Moderne talen. Als keuzevak verkoos hij mee te werken aan de minionderneming StuDesign. "Stu staat voor Student. We willen onze producten vooral aan de man brengen bij de student. We hebben ervoor gekozen schoolgerief en snacks aan democratische prijzen te verkopen tijdens de speeltijd. Design staat voor de designartikelen die we aanbieden aan ouders zoals kaarsen, kaders en koeken", vertelt Julien, leidinggevend bestuurder van StuDesign. De leerlingen richten zich niet alleen op de verkoop op school, ook buiten school willen ze hun producten verkopen. StuDesign is onder andere te zien op de kerstmarkt in Roeselare. De leercoach Mirjan Van Neste zorgt ervoor dat alles in goede banen loopt en coacht de leerlingen waar nodig.

De onderneming StuDesign is goed georganiseerd. Het bedrijfje werd opgedeeld in departementen waarvoor verschillende leerlingen verantwoordelijk zijn: er is een financieel, commercieel, administratief en technisch departement. De leerlingen van het zevende jaar in het Instituut de Pélichy kozen de naam Apronice voor hun minionderneming. Met hun onderneming willen ze vooral ambachtelijke, seizoensgebonden producten verkopen. Een aantal leerlingen uit het zesde jaar van diezelfde school richtten in het kader van het vak economie een eigen bedrijf op. Cheara Reynaert, leerlinge Business Education, stelt de drie studentenbedrijven voor. "Het bedrijf Nammi verkoopt snoepjes, Déjeunesse voorziet ontbijten en WeCoverIt brengt leuke covers voor smartphones aan de man. De drie bedrijfjes organiseren een vijftal verkoopacties doorheen het jaar", zegt Cheara.

De aandeelhoudersvergadering was voor de leerlingen het officiële moment waarop ze hun startende bedrijfjes aan de aandeelhouders konden voorstellen. Meestal zijn ouders, vrienden en kennissen aanhouders van de miniondernemingen. "Na dit schooljaar zullen we onze winst uitkeren aan onze aandeelhouders", zegt Julien. De vergadering werd geopend met een woordje van Kurt Himpe (N-VA), schepen van onder andere onderwijs en lokale economie. Volgens de schepen willen vele jongeren een onderneming opzetten maar is de stap voor hen te groot. Zeker in crisistijd durven maar weinig jongeren de sprong te wagen. "Het is goed dat leerlingen op school de praktische kant van het ondernemen van naderbij leren kennen. Ze leren functies verdelen en boekhouding bijhouden. Volgens mij is het echt een meerwaarde voor de lessen", besluit Kurt Himpe.

 

Bron: Krant van West-Vlaanderen
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is