"Referendum over Centrumbrug"

Op 4 oktober 2012

Wat de realisatie van extra parking in de Kasteelstraat betreft, zitten alle partijen op dezelfde lijn en willen ze dat project realiseren. Wat de Centrumbrug betreft, zijn de meningen echter verdeeld. Open Vld is resoluut tegen de afbraak van de centrale brug. "De stationsbuurt en die brug moeten wel een facelift krijgen, maar de brug is te cruciaal voor de bereikbaarheid van het centrum", zegt lijsttrekker Noël Vansteeland (Open Vld). "Ze garandeert een vlotte verbinding tussen de deelgemeenten, buitenwijken en het centrum. De afbraak zou een zware financiële aderlating voor onze stad zijn. De NMBS is sowieso van plan overwegen te sluiten. Dat ze een alternatief nodig heeft door een nieuwe overgangsbrug te bouwen, wil niet zeggen dat we moeten meegaan in een megaproject dat ons centrum links laat liggen." Vlaams Belang wil het laatste woord aan de Izegemnaar geven en wil een referendum over het lot van de Centrumbrug. "Om een zo breed mogelijk raakvlak te creëren voor de uiteindelijke beslissing", legt lijsttrekkerStefaan Sintobin (Vlaams Belang) uit. "Dat is pas echte democratie. De herinrichting van de stationsomgeving zal ongetwijfeld een verfraaiing zijn, maar over de uitwerking liggen de meningen mijlenver uit elkaar. De auto echter nu al uitroepen tot publieke vijand nummer één is voor ons 'een brug' te ver. Zoals de plannen er nu voorliggen, kan voor ons een afbraak van de Centrumbrug zeker niet." Het verleggen van de centrale brug kan voor N-VA alleen als er enkele randvoorwaarden vervuld worden. "Daarom moet de overweg aan de Century zeker open blijven en vlot te bereiken zijn vanuit Emelgem, via de brug en de Prins Albertlaan", vertelt N-VA-lijsttrekker Bert Maertens. "We moeten ook de verkeerscirculatie in de stad herbekijken en de rijrichting in de Gentsestraat omdraaien, zodat je vanuit Ingelmunster en Emelgem vlot kunt doorrijden tot aan de Marktstraat, om zo het centrum te bereiken. Tot slot willen we een veiliger alternatief voor de aansluiting van de nieuwe brug op de Dirk Martenslaan, die in het huidig plan pal in een schoolomgeving ligt."

Bron: VDI, Het Laatste Nieuws