Schoeiselmuseum verwerft collectie schoenen van Izegemse makelij

Op 19 december 2015, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

IZEGEM - De collectie van het Izegemse schoeiselmuseum is met twaalf paar uitgebreid. Het zijn stuk voor stuk schoenen die in Izegem gemaakt werden, ook enkele modellen van Eperon d'Or. In die gewezen schoenfabriek wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe museum.

“Een van de belangrijkste doelstellingen van de collectieverwerving is om zo veel mogelijk Izegemse spullen te verzamelen”, zegt conservator Hilde Colpaert van de Izegemse musea. “Gereedschap, documenten, foto's, reclame, catalogi en uiteraard ook schoenen.”

Uitgerekend Hilde Colpaert zelf deed onlangs een vondst in Brussel. Tijdens een wandeling in de hoofdstad trof ze in een vintage modewinkel dertien paar schoenen aan die in Izegem gemaakt zijn. “De grote merken waren er bij: La Menure d'Or, Le Croissant d'Or en Eperon d'Or”, somt ze op. In de voormalige fabriek Eperon d'Or wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw onderkomen voor de Izegemse musea.

Belangrijke aanwinst

Bij de aangetroffen schoenen zaten ook nog merken als Recta, Defauw, Tanghe en Alfa. In overleg met adjunct-conservator Lieve Vandenbussche werd beslist om elf paar aan te kopen, ofwel omdat het om mooie originele modellen ging ofwel omdat er slechts één paar van het merk in de museumcollectie stak.
"Een heel mooie en belangrijke aanwinst", zegt ook schepen van Cultuur en Erfgoed Kurt Himpe (N-VA). "Want we streven ernaar om van de verschillende Izegemse fabrikanten enkele paren te hebben. We weten dat er 282 schoenfabrieken geweest zijn. Weliswaar niet allemaal tegelijkertijd. Toch waren er op het hoogtepunt rond 1950 118 bedrijven actief." "Ons doel om van elk ervan minstens één paar in de collectie te hebben, zullen we wellicht niet kunnen verwezenlijken, maar dergelijke vondsten geven er wel een aanzet toe."
Korte tijd later kwam er ook een schenking binnen van een paar Eperon d'Orschoenen van rond 1960.

Izegemse schoenen vonden weg terug naar hun stad van herkomst. Foto: fmr

Bron: Frank Meurisse op nieuwsblad.be; Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 19.12.2015, p. 4