Sint-Pietersstraat: de Rue des Bouchers van Izegem

Op 3 november 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

IZEGEM - Het gaat de Sint-Pietersstraat voor de wind. Het steegje wordt alleen maar populairder als pleisterplaats en dat lijkt ook de stad te beseffen. “We willen de horecazaken steunen om de straat nóg gezelliger te maken”, zegt schepen van Lokale Economie Tom Verbeke (N-VA).

Wie door het kleine Sint-Pietersstraatje amper zestig meter lang wandelt, voelt zich meteen in een andere wereld. De oude gevels vormen een stemmig kader en van de ongeveer tien panden vormen er vijf het decor voor leuke horecazaken. Die weelde wil de stad ook koesteren. “We hebben al twee keer overlegd met de mensen van onze Izegemse versie van de Rue des Bouchers”, klinkt het. “En de nood aan nieuwe en stemmiger straatverlichting delen we alvast. We bekijken ook hoe we samen meer groen in de straat kunnen brengen en lanceerden daarvoor het voorstel om tegeltuintjes te implementeren. Alle horecazaken reageerden daar alvast enthousiast op, hopelijk volgt er snel een officiële aanvraag.” Ook de fietsen tegen de gevels wil de stad aanpakken. Daarom willen we aan het Sint-Tilloplein een kleine fietsparkeerplaats voorzien. Zo zullen de oude gevels nog meer tot hun recht komen.”

Bewakingscamera

De horecamensen ijveren ook voor een eigen bewakingscamera in de straat. “Die komt er en zal vanuit de Meensestraat richting Sint-Tillokerk filmen. Ons doel is om in de loop van 2018 deze plannen uit te rollen, maar uiteraard in samenspraak met de handelaars en bewoners van de straat.”

De Sint-Pietersstraat telt op vandaag nog enkele (onbewoonde) privéwoningen. “Als die in de toekomst van eigenaar zouden wisselen, hebben wij er uiteraard niks op tegen dat die panden ook tot horecazaken omgevormd worden. Een Sint-Pietersstraat vol leuke cafés en restaurantjes, dat zou fantastisch zijn.”

Bron: Philippe Verhaest - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 03.11.2017, p. 18

KW De Weekbode Izegem, 03.11.2017, p. 18