Spelen in sneeuwstraten

Op 6 december 2013, over deze onderwerpen: Jeugd

Deze winter kunnen kinderen naar hartenlust spelen in sneeuwstraten. De gemeenteraad keurde het voorstel van Tom Verbeke (N-VA) goed.

Gemeenteraadslid Tom Verbeke lanceerde het voorstel naar aanleiding van de zomerse speelstraten. "Het moet mogelijk zijn om dergelijke afgesloten straten ook op winterdagen met sneeuwpret mogelijk te maken", stelde hij.

Schepen van Jeugd Caroline Maertens (N-VA) onderzocht het voorstel. "Een sneeuwstraat is een speelstraat die tijdens de wintermaanden én bij sneeuwval zal georganiseerd worden", argumenteert ze. "Belangrijk is dat de straat niet in ons het stedelijk gladheidsbestrijdingsplan is opgenomen en dus niet gestrooid wordt."

Bewoners kunnen een aanvraag indienen bij de dienst mobiliteit om bij sneeuwval via een korte procedure onmiddellijk over een sneeuwstraat te kunnen beschikken. "Dit houdt in dat tijdens bepaalde periodes overdag de sneeuwstraat in kwestie wordt afgezet voor kinderen, ouders en grootouders, zodat ze onbezorgd van de sneeuw kunnen genieten zonder dat ze aan voorbijrijdende auto's moeten denken.

"De winter betekent niet alleen ellende op de weg, maar ook een pak pret", aldus Caroline Maertens. "Sneeuwstraten zullen ervoor zorgen dat de Izegemse jeugd en eigenlijk iedereen die nog jong van hart is ten volle kan genieten van die enkele dagen dat onze stad met een wit sneeuwtapijt bedekt is. Op die manier bevorderen we ook de samenhang van een straat of buurt."

Tom Verbeke is opgetogen dat zijn voorstel realiteit wordt. "De sneeuwstraten zijn ook door de jeugdraad positief onthaald. Nu is het enkel nog wachten op veel sneeuw."

Bron: PVH, Krant van West-Vlaanderen