Stad Izegem introduceert sterrenregister

Op 6 februari 2024, over deze onderwerpen: Welzijn

Op vraag van N-VA-gemeenteraadslid Lisa Grijspeert, introduceert de stad Izegem met trots het sterrenregister. Dit register biedt ouders van stilgeboren kindjes de mogelijkheid om hun kind symbolisch te registreren en een speciale plek te geven, ongeacht de duur van de zwangerschap.

Lisa Grijspeert, die het voorstel in oktober lanceerde, benadrukt de emotionele impact voor ouders van kinderen die minder dan 140 dagen in de buik zaten en wettelijk gezien niet kunnen worden geregistreerd. "Het feit dat hun kindje officieel nooit heeft bestaan, veroorzaakt vaak bijzonder traumatische ervaringen. Er is geen groter verdriet dan dat van een ouder die een kind verliest. Dit geldt ook voor ouders van kindjes die tijdens de eerste maanden van de zwangerschap overlijden. Met het sterrenregister willen we deze ouders een hart onder de riem steken."

Burgemeester Bert Maertens en alle gemeenteraadsleden onderschrijven het initiatief. "We kunnen in dergelijke vreselijke situaties als stad niet echt veel doen. Maar een sterrenregister is een klein symbolisch gebaar waarmee we troost en steun kunnen bieden in het rouwproces van de betrokken ouders," concludeert burgemeester Bert Maertens.

Het sterrenregister staat open voor registratie ongeacht de duur van de zwangerschap en de datum van geboorte. Ouders kunnen hun sterrenkindje op twee manieren registreren: online via formulieren.izegem.be/sterrenregister of op afspraak in het stadhuis.

Na registratie ontvangen ouders een bewijs van inschrijving in het sterrenregister en een klein aandenken, bestaande uit een gedichtje en een potlood met bloemenzaadjes. Deze zaadjes kunnen uitgroeien tot een liefdevolle herinnering aan hun overleden kindje, aldus schepen van Huis van het Kind Ann Van Essche.