Stad Izegem legt gunningscriteria vast voor nieuwe evenementenhal

Op 19 januari 2021, over deze onderwerpen: Patrimonium

Op de gemeenteraad van maandag 18 januari 2021 keurde de gemeenteraad van Izegem de gunningsleidraad goed voor de bouw van de nieuwe evenementenhal. Deze leidraad bevat alle criteria waaraan de bouw van de nieuwe hal dient te voldoen.  “De drie geselecteerde bouwteams moeten nu een ontwerp maken.  Daaruit wordt 1 dossier gekozen. Eind december van dit jaar hopen we te starten met de bouwwerken”, vertelt schepen van Evenementenbeleid Lisbet Bogaert (N-VA).

Izegem plant de bouw van een nieuwe evenementenhal op de plaats waar nu nog de verouderde zaal ISO staat. Het stadsbestuur trekt hiervoor een budget uit van 2,45 miljoen euro. Vorig jaar selecteerde een beoordelingscommissie uit vijf kandidaturen drie bouwteams.  Die krijgen nu de gunningsleidraad ter beschikking. Die bevat de visie, het programma en de eisen van de stad. Op basis daarvan werken de bouwteams nu een ontwerp en offerte uit.

Duurzaamheid staat voorop

Volgens schepen Bogaert bevat de gunningsleidraad vier criteria voor een totaal van 100 punten. “25 punten gaan naar de inpassing van de eisen van het programma. Evenveel punten zijn voorzien voor  de architecturale waarde en de inpasbaarheid van het ontwerp in de omgeving.  10 punten gaan naar het financiële criterium. Op het criterium duurzaamheid  kunnen de bouwteams maximum 40 punten behalen . Zo kiezen we voor een energiepositieve evenementenhal met de nadruk op circulariteit. We stellen hoge eisen aan akoestiek en onderhoudsvriendelijkheid en dragen zo ons steentje bij aan het burgemeestersconvenant dat Izegem in 2017 ondertekende”.

Capaciteit tot 1500 personen

Het stadsbestuur koos voor een zaal waar er 500 mensen kunnen zitten en 1500 mensen kunnen staan. Daarbij kan de evenementenhal onderverdeeld worden in verschillende compartimenten. Zo wordt de zaal ook  aantrekkelijk en gezellig bij kleinere evenementen. “De rokers kunnen terecht in de rook- en hangzone die zich binnen de evenementenhal zelf bevindt.  Op die manier wordt de overlast voor de omgeving beperkt. Het bestaande sanitair en administratief gebouw blijven en er komen voldoende raamopeningen en doordacht kleurgebruik voor een maximale belevingswaarde.  Er komt een afzonderlijke keuken waardoor  verenigingen eetfestijnen kunnen organiseren. Verder voorzien we een verzorgingslokaal, drie loges die ook dienen als vergaderlokaal, een mobiel podium en een technische ruimte. De beschikbare buitenruimte moet ook gebruikt kunnen worden als terras. De zaal wordt uitgerust met camera’s, een goede WIFI-verbinding en een badge-systeem voor alle deuren”, vertelt Lisbet Bogaert.

Polyvalentie en flexibiliteit centraal

Volgens de schepen van Evenementenbeleid worden polyvalentie en flexibiliteit de codewoorden van de nieuwe evenementenhal. “Een gezellige seniorennamiddag met accordeonmuziek, een metaloptreden, rommelmarkt, jongerenfuif, eetfestijn, boekenbeurs of walking dinner… alles wordt mogelijk via het multifunctionele concept. We bezorgen onze gunningsleidraad nu  aan de drie gegadigden. Eind dit jaar hopen we te starten met de bouw van de evenementenhal”.

Oude zaal wordt nog één keer gebruikt

Volgens gemeenteraadslid Virginie Derumeaux (N-VA) betekent de nieuwe evenementenhal een grote meerwaarde voor de inwoners, verenigingen en bedrijven van Izegem: “Dat het nieuwe gebouw komt op de plaats van de verouderde zaal ISO is logisch. Deze site is dicht bij het centrum van de stad en ligt vlakbij verschillende ingangswegen. Bovendien zijn er op deze locatie heel wat parkeermogelijkheden en dat is meer dan nodig bij een zaal met een capaciteit van 1500 personen.  Dat zaal ISO nog één keer wordt gebruikt als vaccinactiecentrum is positief.  Zo vermijden we dat drukbezette sporthallen niet moeten ingezet worden voor enkele maanden”.