Stad krijgt er drie extra hondenlosloopzones bij

Op 26 november 2020, over deze onderwerpen: Welzijn, Dierenwelzijn

Onze stad beschikt momenteel over één hondenlosloopzone, in het Rhodesgoed in Kachtem. Om tegemoet te komen aan de grote vraag van hondeneigenaars komen er nu drie extra zones bij waar honden naar hartenlust kunnen rondrennen.

Naast de grote vraag van baasjes, is ook het Agentschap Natuur en Bos vragende partij om meer hondenlosloopzones te voorzien. In natuurgebieden is er steeds vaker overlast van honden die zo de lokale fauna verstoren. Daarom komen er in de toekomst al zeker drie hondenlosloopzones bij. “Een eerste extra zone is voorzien naast de bestaande zone in het Rhodesgoed. We willen zo een antwoord bieden aan de grote drukte die er op dit moment vaak heerst. Bovendien kunnen grote en kleine honden beter gescheiden worden als er twee zones zijn”, verduidelijkt schepen van dierenwelzijn Lisbet Bogaert.

Een tweede zone is voorzien op Wandel op de Mandel, ter hoogte van de brug van Emelgem en de monding van de overkokerde Mandel. “Deze locatie is vooral interessant omdat zowel het centrum van Emelgem als het centrum van Izegem op een steenworp liggen. Wandel op de Mandel is bovendien ook nu al heel populair bij wandelaars”, aldus schepen Lisbet Bogaert.

Tot slot werd de vraag gesteld aan de provincie West-Vlaanderen om ook in het provinciedomein Wallemote-Wolvenhof een hondenlosloopzone te voorzien. “De provincie nam onze vraag ter harte en neemt het voorstel mee in het natuurbeheerplan van het park. Een exacte locatie is hier nog niet gekend”, besluit schepen Bogaert.

Meer info?